An Anti-Metaphor of Illness in “Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives"
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89234Keywords:
cripistemology, counter-archive, formal subversion, contemporary cinemaAbstract
In Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, a narrative and formal subversion emerges from the use of illness as a kind of anti-metaphor for sickness. Drawing from the concepts of filmic pathologies, crip studies, and filmmaker theory, I propose to analyze how Apichatpong Weerasethakul’s feature film challenges ableist and hegemonic narratives by portraying the sick body as a space of memory, resistance, and transformation. In this context, illness and past lives are integrated into the film’s aesthetics as a counter-archive gesture, creating a dissident filmic body where sickness becomes an active element in representing a force of life.
Downloads
References
Filmes
A Letter to Uncle Boonmee (2009), Dir. Apichatpong Weerasethakul, Reino Unido/Tailândia, 23 min.
Babel (2006), Dir. Alejandro González Iñárritu, EUA/México/França, 143 min.
Crash (2004), Dir. Paul Haggis, EUA/Alemanha, 112 min.
Cemitério do Esplendor (Rak ti Khon Kaen). (2015). Dir. Apichatpong Weerasethakul. Tailândia/Reino Unido/ Alemanha/França/Malásia/Coréia do Sul/México/EUA/Noruega, 122 min.
Phantoms of Nabua (2009), Dir. Apichatpong Weerasethakul, Reino Unido/Tailândia, 10 min.
Tio Boonmee, Que Pode Recordar Suas Vidas Passadas (2010), Dir. Apichatpong Weerasethakul, Tailândia/Reino Unido/Espanha/França/Alemanha, 115 min.
Fontes Online
Chronic Kidney Disease (CKD) (s.d.). Disponível em: https://www.kidney.org/kidney-topics/chronic-kidney-disease-ckd. Acesso em: 10 jan. 2025.
Cinematic Transformation: A Talk with Apichatpong Weerasethakul (s.d.). Disponível em: https://mubi.com/en/notebook/posts/cinematic-transformation-a-talk-with-apichatpong-weerasethakul. Acesso em: 11 jan. 2025.
O fogo encantado de Apichatpong Weerasethakul (s.d.). Disponível em: https://www.publico.pt/2010/06/09/culturaipsilon/noticia/o-fogo-encantado-de-apichatpong-weerasethakul-258657. Acesso em: 15 jan. 2025.
Primitive (s.d.). Disponível em: https://www.kickthemachine.com/page80/page22/page13/page62/index.html. Acesso em: 05 fev. 2025.
Somateca 2013: Vivir y resistir en la condición neoliberal (s.d.). Disponível em: https://www.museoreinasofia.es/actividades/somateca-2013-vivir-resistir-condicion-neoliberal. Acesso em: 02 fev. 2025.
Uncle Apichatpong Who Ruminates on the Past, Present and Future (s.d.). Disponível em: https://asiasociety.org/uncle-apichatpong-who-ruminates-past-present-and-future. Acesso em: 05 fev. 2025.
Referências Bibliográficas
AUMONT, Jacques (2004). As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus.
BOUQUET, Stephane (2002). Plan contre flux. Cahiers du Cinéma, Paris, n. 566, pp. 46-47.
BARROS, Lucas (2021). Patologias fílmicas: subversão formal em narrativas doentes. Dissertação (Mestrado em Estudos Artísticos) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade de Lisboa, Lisboa.
COELHO, Cassiano.; ÁVILA, Lazslo (2007). Controvérsias sobre a somatização. Revista Psiquiatria Clínica, São José do Rio Preto: FAMERP, v. 34, n. 6, pp. 278-284.
COELHO, Maria.; FERREIRA, Amauri. (2025). Cuidados paliativos: narrativas do sofrimento na escuta do outro. Revista Bioética, Brasília, v. 23, n. 2, pp. 340-348. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422015232073. Acesso em: 24 jun.
DAMÁSIO, António (2017). A estranha ordem das coisas: a vida, os sentimentos e as culturas humanas. Lisboa: Temas e Debates.
CERTEAU, Michel (2016). La escritura de la historia. México, DF: Universidad Iberoamericana.
FUKUSHIMA, Masato (2017). Sick bodies and the political body: the political theology of Apichatpong Weerasethakul’s Cemetery of Splendor. In: FRANKE, A.; KIM, H. (Org.). 2 or 3 Tigers. Berlim: Haus der Kulturen der Welt. pp. 1-10. Disponível em: https://www.hkw.de/en/tigers_publication/. Acesso em: 15 nov. 2020.
GREINER, Christine (2023). Corpos crip: instaurar estranheza para existir. São Paulo: N-1 Edições.
hooks, bell (2023). Cinema vivido: raça, classe e sexo nas telas. Tradução de Natália Engler. São Paulo: Elefante.
HOU, Susan; et al. (1983). Hospital-acquired renal insufficiency: a prospective study. American Journal of Medicine, [S.l.], v. 74, n. 2, pp. 243-248.
LALANNE, Jean-Marc (2002) C’est quoi ce plan?. Cahiers du Cinéma, Paris, n. 569, pp. 26-27.
LORDE, Audre (1984) A burst of light. Ann Habour: Firebrand Books.
MCKEE, Robert. (2017) Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Arte & Letra.
MBEMBE, Achille (2002). The power of the archive and its limits. In: HAMILTON, C. et al. (Ed.). Refiguring the archive. Dordrecht; Boston; Londres: Kluwer Academic Publishers.
MORIN, Edgard (2015). O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Publicações.
VIERNES, Noah. (2013). The politics of health in the films of Apichatpong Weerasethakul. Akita International University Global Review, Akita, v. 5, pp. 1-28. Disponível em: https://www.jstage.jst.go.jp/article/aiugr/5/0/5_1/_article/-char/en. Acesso em: 24 jun. 2025.
OLIVEIRA, Luiz C (2010). O cinema de fluxo e a mise en scène. São Paulo: Universidade de São Paulo.
QUANDT, James (Org.) (2009). Apichatpong Weerasethakul. Viena: Filmmuseum Synema Publikationen.
QUANDT, James (2009). "Exquisite Corpus: An Interview with Apichatpong Weerasethakul". In: James Quandt (Ed.), Apichatpong Weerasethakul. Viena: SYNEMA, pp. 125.
SCAINI, Giselli; FERREIRA, Gabriela; STRECK, Emilio (2010). Mecanismos básicos da encefalopatia urêmica. Revista Brasileira de Terapia Intensiva, [S.l.]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbti/a/W93KqTxFb8B5VQ67RrMhX7D/?lang=pt#. Acesso em: 27 jan. 2025.
SONTAG, Susan (1984). A doença como metáfora. Rio de Janeiro: Edições Graal.
TEH, David (2011). Itinerant cinema: the social surrealism of Apichatpong Weerasethakul. Third Text, [S.l.], v. 25, n. 5, pp. 595-609. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/09528822.2011.608973. Acesso em: 10 nov. 2020.
VARELA, Francisco; ROSCH, Eleanor; THOMPSON, Evan (1992). The embodied mind: cognitive science and human experience. Cambridge: MIT Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Camargo de Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional