In search of other epistemic coordinates: brief statement between decoloniality and university training of indigenous teachers in the Amazon

Authors

  • Luciane Rocha Paes DOUTORANDA DO CURSO DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS https://orcid.org/0000-0003-1203-1640
  • Rita floramar fernandes dos Santos Doutoranda do curso de Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Professora Adjunta na Universidade federal do Amazonas (FACED/UFAM) https://orcid.org/0000-0002-9869-7090
  • Helenice Aparecida Ricardo Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências da Terra (EHCT) do Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Professora do Curso Formação de Professores Indígenas (FPI) da Faculdade de Educação (Faced/UFAM). E-mail: hele_ricardo@yahoo.com.br
  • Alva Rosa Lana Vieira Membro do movimento indígena do Amazonas. Doutoranda do curso de Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS E-mail: alvajuly@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5348-1894

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.66097

Keywords:

decolonial pedagogy, critical interculturality, indigenous people, Formation and Insurgency Universitary, University.

Abstract

The present text aims to present a dialogue on decolonial assumptions and critical interculturality from the context of university education and the training of indigenous teachers, since, indigenous people, due to a context of struggle and resistance, are increasingly having acess to universities, but the language and discourse in these spaces are still Eurocentric an asymmetrical, to a certain extent they silence the voice of the dialogue between knowledge, knowledge and ancestral science produced by indigenous people. Therefore, we propose in this writing statements think about the pluralities of knowledge and traditional knowledge that makes this path possible as an inference to alterity, democracy and diversity, prerogatives in order to strengthen and transpose hegemonic arrangements present in institutional structures.

Author Biographies

Luciane Rocha Paes, DOUTORANDA DO CURSO DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Faculdade Salesiana Dom Bosco (2010-2013) e mestrado em ENSINO DE CIÊNCIAS E HUMANIDADES pela Universidade Federal do Amazonas (2017-2018). Atualmente cursa Doutorado em Educação na Universidade Federal do Amazonas. (UFAM)

Rita floramar fernandes dos Santos, Doutoranda do curso de Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Professora Adjunta na Universidade federal do Amazonas (FACED/UFAM)

Participa da rede de pesquisa sobre pedagogias decoloniais na Amazônia. É integrante do grupo de pesquisas em educação, infância e filosofia.  Doutoranda do curso de  Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Professora Adjunta na Universidade federal do Amazonas (FACED/UFAM) .E-mail: rifloramar@gmail.com

Helenice Aparecida Ricardo, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências da Terra (EHCT) do Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Professora do Curso Formação de Professores Indígenas (FPI) da Faculdade de Educação (Faced/UFAM). E-mail: hele_ricardo@yahoo.com.br

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências  da Terra (EHCT) do Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Professora do Curso Formação de Professores Indígenas (FPI) da Faculdade de Educação (Faced/UFAM). E-mail: hele_ricardo@yahoo.com.br

Alva Rosa Lana Vieira, Membro do movimento indígena do Amazonas. Doutoranda do curso de Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS E-mail: alvajuly@gmail.com

Professora da rede estadual de educação do Amazonas . Coordenadora da rede Foreeia: fórum de educação escolar e saúde indígena no Amazonas. Membro do movimento indígena do Amazonas. Doutoranda do curso de  Pós- Graduação em EDUCAÇÃO PPGE -DA UNIVERIDADE FEDERAL DO AMAZONAS E-mail: alvajuly@gmail.com

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Published

2022-07-30

How to Cite

Paes, L. R., Santos, R. floramar fernandes dos, Ricardo, H. A., & Vieira, A. R. L. (2022). In search of other epistemic coordinates: brief statement between decoloniality and university training of indigenous teachers in the Amazon. Intellèctus, 21(1), 104–132. https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.66097