A scientific dissemination (SD) of educational research: alternatives 'beyond walls'

Authors

  • Andressa Abreu da Silva Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Manuela Ciconetto Bernardi Universidade de Caxias do Sul (UCS)

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.65657

Keywords:

Scientific dissemination (SD), Communication, Educational research.

Abstract

Despite the technological and communicational development, it is clear that most of the investigations are disseminated only in the academic-scientific environment, not reaching society, community and social actors. This study discusses and problematizes how to effectively reach the subjects and lists alternatives for scientific dissemination (SD) based on education research. Along the way, supported by researchers on the subject, we talk about the cycle of scientific production and its implications such as excess production, quality, relevance, originality and transferability, in addition to information and communication expansion in the contemporary context and finally we list alternatives for dissemination 'beyond walls'. The reflections serve as a warning and support efforts to promote and disseminate scientific knowledge.


Author Biographies

Andressa Abreu da Silva, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutoranda em Educação na Universidade de Caxias do Sul no Programa de Pós-Graduação em Educação na linha de Educação, Linguagem e Tecnologia. Bolsista PROSUC/CAPES Modalidade II. Mestrado em Educação (2020) na mesma instituição. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (2018). Foi uma das organizadoras do Boletim Informativo do PPGEdu-UCS durante dois semestres. Estágio docente concluído em uma disciplina de Graduação, Tópicos da Evolução do Pensamento Matemático. Atualmente, atua como docente na Educação Básica (Fundamental e Médio) de uma escola estadual.

Manuela Ciconetto Bernardi, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Mestre e Doutoranda em Educação pelo PPGEdu - UCS na linha de História e Filosofia da Educação. Bolsista PROSUC/CAPES. Membro da Associação Sul-Riograndense de pesquisadores em História da Educação (ASPHE). Participante do Grupo de Pesquisa História da Educação, Imigração e Memória (GRUPHEIM). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade de Caxias do Sul (2018). Editora de seção na Revista Conjectura (UCS). Tem experiência com documentação e pesquisas genealógicas. Temáticas de interesse: História da Educação; Imigração italiana; Analfabetismo e alfabetismo de imigrantes.

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Published

2022-07-30

How to Cite

da Silva, A. A., & Bernardi, M. C. (2022). A scientific dissemination (SD) of educational research: alternatives ’beyond walls’. Intellèctus, 21(1), 264–281. https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.65657