Teach minor histories: narratives and memories of school cafeteria workers in the search of other relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.58453

Keywords:

School cafeteria workers, History teaching, Decoloniality,

Abstract

This article dialogues with narratives of four womens, servents and school cafeteria workers at one state school in Araranguá, Santa Catarina. The objective of listening to them emerges as a way to disseminate another epistemological stance in relation to the knowledge traditionally valued by official curricula, seeking with the support of History teaching to highlight their contributions as educators. The study was developed from the analysis of narratives, bibliographic and documentary sources. It’s based on the concept of monad, extracted from Walter Benjamin, and guided by decolonial thinking. It’s considered that it’s possible to stimulate a Pedagogy of Memory, with the insurgency of minor histories in opposition to the hegemonic thinking of the larger history, a structural narrative distant from the reality of students and subjects presents in the school community.

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Author Biographies

Maria Cecília Paladini Piazza, Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestra em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2016). Especialista em Língua e Literatura com ênfase nos gêneros discursivos pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2009) e graduada em Letras,  Português e Espanhol pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2006). 

Giovanna Santana, Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina e bolsista da  Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Mestra em Educação pelo PPGE/UFSC e graduada em História, nas habilitações bacharelado e licenciatura.

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Published

2021-08-02

How to Cite

PALADINI PIAZZA, Maria Cecília; SANTANA, Giovanna. Teach minor histories: narratives and memories of school cafeteria workers in the search of other relationships. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 207–225, 2021. DOI: 10.12957/intellectus.2021.58453. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/58453. Acesso em: 22 jun. 2025.