Experiences and reflections on the Anti/Contra/Decolonial teaching practice in the teaching of History in public schools and its relations with the Museum of Maré as a pedagogical tool of Popular Education

Authors

  • Francisco Overlande Manço de Souza Mestrando do programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ-FEBF) Educador Popular Professor de História da rede pública de ensino do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ) Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sociais da Maré(NEPS-CEASM) https://orcid.org/0000-0001-8559-5135
  • Noélia Rodrigues Pereira Rego Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, onde possui mestrado na mesma área Educadora Popular Professora de Sociologia https://orcid.org/0000-0001-5248-5941
  • Humberto Salustriano da Silva Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Mestre em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ Pesquisador NEPS-CEASM Professor de História da rede pública de ensino Educador Popular https://orcid.org/0000-0001-5035-5510

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.58444

Keywords:

Anti/Contra /Decoloniality, History Teaching, Museu da Maré.

Abstract

The article deals with the experience of decolonial teaching practice in high school classes in public schools in the state of Rio de Janeiro having as pedagogical proposal the use of Museu da Maré as an example of Anti / Contra / Decolonial pedagogy that can be used in the classroom as a way to counter a traditional Eurocentered historiography. The museological and epistemological experience of the Museu da Maré offers us didactic subsidies for a historiography aligned to subalternized groups, when it uses elements of Popular Education, aligned with that of Anti / Contra / Decoloniality in its practices.


Author Biographies

Francisco Overlande Manço de Souza, Mestrando do programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ-FEBF) Educador Popular Professor de História da rede pública de ensino do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ) Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sociais da Maré(NEPS-CEASM)

Mestrando do programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ-FEBF)

Educador Popular

Professor de História da rede pública de ensino
do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ)

Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sociais da Maré(NEPS-CEASM)

Noélia Rodrigues Pereira Rego, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, onde possui mestrado na mesma área Educadora Popular Professora de Sociologia

Doutora em Educação pela Universidade Federal do
Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, onde possui mestrado na mesma área

Educadora Popular

Professora de Sociologia

Humberto Salustriano da Silva, Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Mestre em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ Pesquisador NEPS-CEASM Professor de História da rede pública de ensino Educador Popular

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO.

Mestre em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal
do Rio de Janeiro - UFRJ

Pesquisador NEPS-CEASM

Professor de História da rede pública de ensino

Educador Popular

References

ARAÚJO, Helena Maria Marques (2012). Museu da Maré: entre educação, memórias e identidades. Orientadora: Vera Maria Ferrão Candau.

BAPTISTA, Carlos Augusto (2020). Resistência e memória contra-hegemônica: um estudo sobre a luta de permanência do Museu da Maré. Orientador: Rafael Soares Gonçalves.

BARBOSA, Muryatan Santana (2008). Eurocentrismo, História e História da África. Sankofa. Revista de História da África e de Estudos da Diáspora Africana, nº 1: 46-66.

BORON, A.A. (2006). Prólogo. In: RETAMAR, R. F. Pensamiento de nuestra América: autorreflexiones y propuestas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales-CLACSO: 9-14.

BRAUDEL, Fernand (2007). História e Ciências Sociais: a longa duração. In: . Escritos sobre a História. Trad. Jacob Guinsburg e Tereza Cristina Silveira da Mota. São Paulo: Perspectiva: 41-78.

CARNEIRO, Sueli (2005). A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. São Paulo: USP (Doutorado, Tese).

FREIRE, Paulo (2005). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra

FREIRE, Paulo (1995). A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez

GROSFOGUEL, Ramon (2007). Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias descoloniais. Ciência e cultura. São Paulo, v. 59, n. 2: 32-35.

GROSFOGUEL, R.; BERNARDINO-COSTA, Joaze (2016). Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado. UnB. Impresso, v. 31: 15-24.

GUERREIRO RAMOS, Alberto (1995). Introdução crítica à sociologia brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro, Editora UFRJ.

MIGNOLO, Walter (2013). Histórias locais/projetos globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, (Madrid).

MIGNOLO, Walter (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa.

MORETTI, C. Z.; STRECK, D. R (2013). Colonialidade e insurgência: contribuições para uma pedagogia latino-americana. Revista lusófona de educação, v. 24: 33-48. PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter (2015). Enciclopédia latinoamericana. disponível em http://latinoamericana.wiki.br/@@verbetes Acesso em: 15 de junho de 2021.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão (2010). Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educ. rev. [online]. vol. 26, n.1: 15-40. ISSN 0102-4698. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002 Acesso em: 08 de março de 2019.

QUIJANO, Aníbal (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber, eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina, setembro.

SANTOS, Antônio Bispo (2015). Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília.

SANTOS, Boaventura de Sousa (2010). Epistemologias del Sur. México: Siglo XXI. TORRES, C. A (1996). A voz do biógrafo latino-americano: uma biografia intelectual.

In: GADOTTI, M. (Org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF: UNESCO.

WALSH, Catherine (2009). Interculturalidade, crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e reviver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras.

ZAGO, Nadir (2008). Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 1: 149-174.

Published

2021-08-02

How to Cite

Manço de Souza, F. O., Rodrigues Pereira Rego, N., & Salustriano da Silva, H. (2021). Experiences and reflections on the Anti/Contra/Decolonial teaching practice in the teaching of History in public schools and its relations with the Museum of Maré as a pedagogical tool of Popular Education. Intellèctus, 20(1), 185–206. https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.58444