Decoloniality and racial relationships: a look at history teaching in the UFRGS Pedagogy course curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.57817

Keywords:

Decoloniality, Race Relations, History Teaching.

Abstract

The article highlights the Black Movement's insurgency by the decolonization of curricula, through the construction of a policy for the education of ethnic-racial relations and the implications for Pedagogy courses. In addition, it presents the changes promoted in the curriculum of the Pedagogy course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), focusing on the perspectives assumed by the teaching of History. In order to carry out the study, a documentary analysis of the Pedagogical Political Project of the course and the Programs of the disciplines was carried out, from categories that sought to identify the epistemological perspectives assumed in the course project. The analyzes demonstrated the presence of curricular components that enable discussions, content and themes that enhance a decolonial perspective.

Author Biographies

Eduarda Souza Gaudio, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e Mestra em Educação pela mesma Universidade (2013). Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2010). Professora da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Pesquisadora associada ao Grupo de Estudos e Pesquisas Diferença, Arte e Educação - ALTERITAS do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra a Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação - ANPED e a Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as - ABPN. Atua na formação continuada de professores/as de Educação Infantil no município de Florianópolis. Desenvolve pesquisas em Educação e Relações Raciais com foco em: Educação Infantil, Formação de Professores/as, Currículo e Curso de Pedagogia.

Joana Célia dos Passos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Ativista do Movimento, possui Mestrado (1997) e Doutorado em Educação (2010) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com pós doutorado em Sociologia Política. É professora no Centro de Ciências da Educação/UFSC na disciplina Diferença, Estigma e Educação. Coordena o grupo de estudos e pesquisas Alteritas: Diferença, Arte e Educação, é pesquisadora no Núcleo Vida e Cuidado (NUVIC).

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Published

2021-08-02

How to Cite

Gaudio, E. S., & Passos, J. C. dos. (2021). Decoloniality and racial relationships: a look at history teaching in the UFRGS Pedagogy course curriculum. Intellèctus, 20(1), 92–111. https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.57817