History of Latin America: possible dialogues between the sociology of absences and history textbooks

Authors

  • Edson Antoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.57515

Keywords:

Latin America, metonymic ratio, non-existence

Abstract

In this article we analyze the contents of Latin American history present in textbooks distributed to Brazilian schools by the National Textbook Program. Considering the metonymic ratio, it is possible to establish an analysis about these textbooks and understand some elements that hinder the constitution of a Latin American identity. Based on the study, we realize that, even though there are references to Latin American history in the selected sources, the way this content is presented contributes to the production of what we define as the non-existence of Latin American historical experience. The difficulty of constituting, from Brazil, a Latin American identity as well as the perspective of the latin american as another person is the result of this formation process which finds in textbooks an important support base.


References

Fontes

AZEVEDO, Gislane Campos & SERIACOPI, Reinaldo (2012). Projeto Teláris: História. São Paulo: Ática.

BRAICK, Patrícia Ramos (2011). Estudar história: das origens do homem à era digital.

São Paulo: Moderna.

CAMPOS, Flavio de; CLARO, Regina; DOLHNIKOFF, Miriam (2012). História nos dias de hoje. São Paulo: Leya.

COTRIM, Gilberto & RODRIGUES, Jaime (2012). Saber e fazer história. São Paulo: Saraiva.

NEMI, Ana Lúcia Lana & REIS, Anderson Roberti dos (2012). Para viver juntos: história. São Paulo: SM.

PANAZZO, Silvia. & VAZ, Maria Luísa (2012). Jornadas.hist - História. São Paulo: Saraiva.

PROJETO ARARIBÁ: HISTÓRIA (2010). São Paulo: Moderna.

VICENTINO, Cláudio (2012). Projeto Radix: história. São Paulo: Scipione.

Referências bibliográficas

ARAUJO, Cíntia Monteiro (2013). Uma outra história possível? O saber histórico escolar na perspectiva intercultural. In: PEREIRA, Amilcar Araujo. & MONTEIRO, Ana Maria. (org.) Ensino de história e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas: 265-285.

BITTENCOURT, Circe Maria F. (1996). O percurso acidentado do ensino de História da América. In: BITTENCOURT, Circe Maria F. & IOKOI, Zilda Márcia Gricoli. (coord.) Educação na América Latina. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura; São Paulo: EDUSP: 203-218.

CARRETERO, Mario; ROSA, Alberto; GONZÁLEZ, María Fernanda. (org.) (2007).

Ensino da história e memória coletiva. Porto Alegre: Artmed.

CONCEIÇÃO, Juliana Pirola da. & DIAS, Maria de Fátima Sabino (2011). Ensino de História e consciência histórica latino-americana. Revista Brasileira de História. São Paulo, vol. 31, n 62: 173-191, dez.

DIAS, Maria de Fátima Sabino (1997) A invenção da América na cultura escolar no Brasil. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas- São Paulo.

DIAS, Maria de Fátima Sabino (2004) História da América. Ensino, poder e identidade.

Florianópolis: Letras Contemporâneas.

FERNANDES, Luiz Estevam. & MORAIS, Marcus Vinícius de (2013). Renovação da História da América. In: KARNAL, Leandro. (org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto: 143-162

GROSFOGUEL, Ramón (2007). Descolonizando los universalismos occidentales: el pluri-versalismo transmoderno decolonial desde Aimé Césaire hasta los zapatistas. In: GÓMEZ, Santiago Castro. & GROSFOGUEL, Ramón. (comp.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontifícia Universidad Javeriana, Instituto Pensar: 63-77.

GUIMARÃES, Selva (2012). Didática e prática de ensino de História: Experiências, reflexões e aprendizagens. Campinas, SP: Papirus.

KALIL-ALVES, Thamar. & OLIVEIRA, Wellington de (2011). O ensino de história da Aérica Latina no Brasil: sobre currículos e programas. MAGIS, Revista Internacional de Investigación em Educación. Bogotá: Pontifícia Universidad Javeriana, vol. 3, n. 6: 283-298, jan./jun.

QUIJANO, Anibal (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO: 117-142.

ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (org.) (2015). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV.

SANTOS, Boaventura de Sousa (2002). Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais. n. 63: 237-280, out.

SANTOS, Boaventura de Sousa (2014). Más allá del pensamento abismal: de las líneas globales a una ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. & MENESES, Maria Paula. (eds.) Epistemologías del Sur. Madrid: Akal: 21-66.

SANTOS, Boaventura de Sousa (2019). O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

SILVA, Vitória Rodrigues e (2004). O ensino de história da América no Brasil.

Diálogos. Maringá: DHI/PPH/UEM, v.8, n. 2: 83-104.

TAILLE, Elizabeth Harkot de la. & SANTOS, Adriano Rodrigues (2012). Sobre escravos e escravizados: percursos discursivos da conquista da liberdade. III Simpósio Nacional Discurso, Identidade e Sociedade. Dilemas e Desafios na Contemporaneidade. Campinas: Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Unicamp (IEL/DLA); Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da USP (DLM/FFLCH).

VILLALTA, Luiz Carlos (1996). O cotidiano das populações coloniais da América nos livros didáticos. In: BITTENCOURT, Circe Maria F. & IOKOI, Zilda Márcia Gricoli. (coord.) Educação na América Latina. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura; São Paulo: EDUSP: 219-235.

Published

2021-08-02

How to Cite

Antoni, E. (2021). History of Latin America: possible dialogues between the sociology of absences and history textbooks. Intellèctus, 20(1), 74–91. https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.57515