In search of other epistemic coordinates: brief statement between decoloniality and university training of indigenous teachers in the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.66097Keywords:
decolonial pedagogy, critical interculturality, indigenous people, Formation and Insurgency Universitary, University.Abstract
The present text aims to present a dialogue on decolonial assumptions and critical interculturality from the context of university education and the training of indigenous teachers, since, indigenous people, due to a context of struggle and resistance, are increasingly having acess to universities, but the language and discourse in these spaces are still Eurocentric an asymmetrical, to a certain extent they silence the voice of the dialogue between knowledge, knowledge and ancestral science produced by indigenous people. Therefore, we propose in this writing statements think about the pluralities of knowledge and traditional knowledge that makes this path possible as an inference to alterity, democracy and diversity, prerogatives in order to strengthen and transpose hegemonic arrangements present in institutional structures.References
ARROYO, Miguel (2011). Pensamento Educacional e relações sociais (Entrevista) In Miguel Arroyo – Educador em diálogo com nosso tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
BANIWA, Gersem. (2018). Entrevista ao professor Gersem Baniwa. Universidade Federal De Goiás. Disponível em: https://www.ufg.br/n/99084-e-preciso-superar- a-epistemologia-colonial-diz-gersem-baniwa. Acesso em: 25 de jan. de 2022.
CALDERONI, Valéria A.M.O; URQUIZA, Antônio. H. A (2019). Dialogando sobre interculturalidade, educação, abordagens interculturais indígenas. In: Faces da Interculturalidade. Salamanca, IIACyL.
CANDAU, V. M. (2016). Intercutltutralizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global / compiladores. – Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontifi cia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
CORAZZA, Gentil (2010). Boletim de Economia e Política Internacional. A Unila e a Integração Latino-Americana. Julho. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br Acesso em: 22 de fev. de 2022.
CUNHA, Maria Isabel (2006). Pedagogia Universitária: Energias emancipatórias em tempos neoliberais. São Paulo: Junqueira & Marin.
CURY, Jamil (2005). Os fora de série na escola. Campinas, SP: Armazém do Ipê (Autores Associados).
DUSSEL, Enrique (1977). Filosofia da libertação na América Latina. Tradução: Luiz João Gaio. 2. ed. São Paulo: Loyola; Piracicaba-SP: UNIMEP. (Coleção Reflexão Latino-americana, Filosofia da Libertação, vol. 3, tomo I).
ESCOBAR, Arturo. Biblioteca Virtual De Ciencias Sociales De America Latina Y El Caribe, De La Red De Centros Miembros De Clacso.(2005) El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar:¿ globalización o postdesarrollo, p. 69-86. Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 2.0 Genérica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.es
FERNANDES, Estevão Rafael (2016). Algumas inflexões sobre o Brasil: Um experimento epistêmico radical desde Abya Yala. REALIS-Revista de Estudos Anti-utilitaristas e Pós-coloniais, v. 6, n. 2, pp. 83-101.
FREIRE, Paulo (1997). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Cortez.
GARFIAS, N. W. L.; MIGUEL, A. L. (2016). Uma mirada hacia las diferencias. De la discriminación a la interculturalidade. In: Formando em Educación Intercultural – Retos y desafios del siglo XXI. México: Universidad Autónoma Benito Juárez de Oxaca, Juan Pablo Editor.
GROSFOGUEL, Ramón (2008). Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista crítica de ciências sociais, n. 80, pp. 115-147. Disponível em: https://www.congresso2019.fomerco.com.br Acesso em: 23 de fev. de 2022.
KAWAKAMI, E. A. (2019). Currículo, ruídos e contestações: os povos indígenas na universidade. Rev. Bras. Educ. vol. 24, Rio de Janeiro, Epub, Mar.
KONDER, Leandro (1999). A universidade do futuro. In: Novas epistemologias – desafios para a universidade do futuro. 1° ed. Rio de Janeiro: Nau: PUC.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce (2019). A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Editora Companhia das Letras.
LANDER, Edgardo (org) (2005). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, set.
LEGRAMANDI, A. B.; GOMES, M. T. (2019). Insurgência e resistência no pesamento freiriano: propostas para uma pedagogia decolonial e uma educação emancipatória. Revista @mbienteducação. São Paulo: Universidade de São Paulo, vol. 12, n. 1, pp. 24-32, jan-abr.
LIMA, A. C. S.; HOFFMANN, M. (Orgs.) (2004). Desafios para uma educação superior para os povos indígenas no Brasil: políticas públicas de ação afirmativa e direitos culturais diferenciados. Rio de Janeiro: Museu Nacional; UFRJ; Laced.
LUCIANO, Gersem dos Santos (2006). O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/indio_brasileiro.pdf Acesso em: 13 de fev. de 2022.
MALDONADO-TORRES, Nelson (2007). Sobre a colonialidade do ser: contribuições para o desenvolvimento de um conceito. Estudos Culturais, v. 21, n. 2-3, pp. 240- 270.
MALDONADO-TORRES, Nelson (2008). Uma topologia do Ser é a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Revisão crítica das ciências sociais, n. 80, pp. 71-114.
MANGUEIRA, Ana Beatriz da Costa (2019). A contribuição do pensamento decolonial para o ensino básico e o acadêmico brasileiro: desafios e perspectivas. In: XVII Congresso Internacional Forum Universal Mercosul: América- Latina resgatar a democria, repensar a integração. Foz do Iguaçu, 25 a 27 de setembro de 2019. Disponível em:
MELO, Rita Floramar dos Santos (2008). A universidade federal do Amazonas e o acesso dos povos indígenas ao ensino superior: desafios da construção de uma política institucional. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus.
MÉSZÁROS, István (2005). A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo.
MIGNOLO, Walter (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (Orgs.) In: El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
MIGNOLO, Walter (2008). Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Dossiê: literatura, língua e identidade, n. 34, pp. 287-324.
MIGNOLO, Walter (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ediciones del signo.
MIGNOLO, Walter (2015). Habitar a fronteira: sentir e pensar a decolonialidade (antologia, 1999- 2004). Habitar a Fronteira , pp. 1-513.
MIGNOLO, Walter (2017). Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista brasileira de ciências sociais, vol. 32.
MIGNOLO, Walter (2020). Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG.
OLIVEIRA, Luiz F. (2022). O que é uma educação decolonial?. Disponível em: https://www.academia.edu/23089659/O_QUE_%C3%89_UMA_EDUCA%C3%87%C3%83O_DECOLONIAL#:~:text=Pedagogia%20decolonial%20%C3%A9%20expressar%20o,te%C3%B3rica%20a%20geopol%C3%ADtica%20do%20conhe cimento. Acesso em: 03 de março de 2022.
OLIVEIRA, Luiz F.; CANDAU, Vera Maria Ferrão (2010). Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista: Belo Horizonte. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n1/02.pdf Acesso em: 28 de fev. de 2022.
OLIVENCIA, Juan Jose Leiva (2011). Convivencia y Educación intercultural: Análisis y propuestas pedagógicas. Editorial: Clube Universitário.
PALERMO, Z.; QUINTERO, P. (Org.) (2014). Aníbal Quijano: textos de fundación. Buenos Aires: Del Signo.
PEREIRA, Elisabete. M. A. (2014). A construção do conhecimento na modernidade e na pós-modernidade: implicações para a universidade. Revista Ensino Superior, n° 14 – UNICAMP: SP. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/a-construcao-do- onhecimento-na-modernidade-e-na-pos-modernidade-implicacoes-para-a- universidade. Acesso em: 29 de jan. de 2022.
QUIJANO, Anibal (2000). Colonialidad del poder y casificacion social. Journal of world-systems research, vol. 11, n. 2, pp. 342-386.
QUIJANO, Anibal (2014). “Raza”, “etnia” y “nación” en Mariátegui. In: Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder - Eje 3. Buenos Aires: CLACSO, pp. 757-776.
SANTOS, Boaventura de Sousa (2019). Entrevista com Boaventura de Sousa Santos para ANPEd/Brasil. Revista Brasileira de Educação, vol. 24. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/entrevista-com-boaventura-de-sousa-santos- conferencista-de-abertura-da-39a-reuniao-nacional-da . Acesso em: 15 de mar. de 2022.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (2010). Epistemologias do sul. In: Epistemologias do Sul. Edições Almedina. COIMBRA.
SCHLEMER ALCÂNTARA, Liliane Cristine; CIOCE SAMPAIO, Carlos Alberto (20170. Bem Viver: uma perspectiva (des) colonial das comunidades indígenas. Revista Rupturas, v. 7, n. 2, pp. 1-31.
SEGATO, Rita Laura «Gênero e colonialidade: em busca de chaves de leitura e de um vocabulário estratégico descolonial», e-cadernos CES [Online], 18 | 2012, posto online no dia 01 dezembro 2012, consultado o 04 junho 2022. URL: http://journals.openedition.org/eces/1533
SEVERINO, A. J. (2020). Pensamento descolonizante, prática intercultural e emancipação: novas perspectivas para a filosofia da Educação no contexto Latino- Americano. In: Pensamento Latino-americano: por uma ética situada. Marília: Oficina Universitária: São Paulo: Cultura Acadêmica.
SILVA, Rosa Helena Dias da; BONIN, Iara Tatiana (2006). O plural da filosofia da educação: dialogando com outras racionalidades. In: GHEDIN, Evandro (Org.). Temas em filosofia da educação. Manaus: Valer, pp. 81-96.
UNESCO (2009). Declaração da Conferência Regional de Educação Superior na América Latina e no Caribe. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, vol. 14, n. 1, pp. 235-246, mar.
WALSH, Catherine (2008). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula rasa, n. 9, pp. 131-152.
WALSH, Catherine (2009a). Interculturalidad, estado, sociedad luchas (de)coloniales de nuestra época. Primera edición: Universidad Andina Simón Bolívar / Ediciones Abya- Yala, Quito.
WALSH, Catherine (2009b). Interculturalidade crítica e pedagogia descolonial: estacas (des) do surgimento, reexistência e revivência. Revista UMSA (entre palavras), vol. 3, pp. 30.
WALSH, Catherine (2013). Pedagogias decoloniales – Práticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I – Série Pensamiento Decolonial Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
WALSH, Catherine (2016). Notas Pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: Intercutlturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional