EVALUATIVE INSTRUMENT OF DIGITAL LEARNING OBJECTS FOR MATHEMATICS: USABILITY IN FOCUS
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.70472Keywords:
Digital Learning Objects, Digital Technologies, Math, Initial Years of Elementary School, Basic education.Abstract
Digital Learning Objects (DLO) are available in repositories and are used by teachers in math classes in the early years of Elementary School (ALEXANDRE, 2015). There was still no instrument evaluated for a systematic evaluation of DLO, so after the elaboration of an evaluation instrument, the questions done was: what do teachers and future teachers think about the instrument? Does it facilitate the selection of DLO? Does it offer guidance on the potential that the DLO has and what can be increased as it is used? In this way, the objective of this study is to test the usability of the DLO evaluative instrument and to promote based on the participants' perspectives. We tested the usability of an instrument through three initial and continuing training workshops with 44 participants. The results indicate the importance of the instrument for understanding the quality of DLO in its pedagogical aspects; need for partnerships to improve the instrument's accessibility to teachers of different backgrounds; the expansion of the theme in initial and continuing education and indispensable reflections for the current context.References
ALEXANDRE, Mariana dos Reis. A prática curricular e as tecnologias nas escolas municipais e estaduais: desafios e possibilidades. 2015. 120f. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2015.
______. Um estudo sobre Objetos Digitais de Aprendizagem no processo de alfabetização e letramento. 2017. 145f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência para a Educação Básica) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017.
ALEXANDRE, Mariana dos Reis; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Objetos digitais de aprendizagem e os estilos de uso do virtual: estreitando relações e construindo diálogos. Indagatio didactica. vol. 12, n. 5, p. 207-234, dez. 2020.
______. Indicadores pedagógicos: contribuição à avaliação de Objetos Digitais de Aprendizagem. In: MALLMANN, E. M.; ALBERTI, T. F.; REGINATTO, A. A. (Org.). Formação de professores: políticas públicas e tecnologias educacionais. v. 2. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021, p.61-84.
ANASTASI, Anne; URBINA, Susana. Testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2000.
BARROS, Daniela Melaré Vieira. Estilos de aprendizagem e estratégias para a personalização e inclusão na era digital. In: VIANA, Helena Brandão; SOUZA, Dayse Neri de; SOUZA, Francislê Neri de. (Org.). Novas tecnologias e novas práticas educacionais. 1. ed. São Paulo: Unaspress, 2019, p.57-82.
______. Didática e estilos de uso do virtual para a Educação a Distância. Revista diálogo educacional, Curitiba, v. 20, n. 64, p. 123-142, 2020.
BORBA, Marcelo Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
BRAGA, Juliana; MENEZES, Lilian. Introdução aos Objetos de Aprendizagem. In: BRAGA, Juliana (Ed.). Objetos de Aprendizagem volume 1: introdução e fundamentos. Santo André: UFABC, 2015, p.19-40.
CIEB. Orientações para seleção e avaliação de conteúdos e recursos digitais. 2017. Disponível em: <https://cieb.net.br/cieb-notas-tecnicas-5-orientacoes-para-selecao-e- avaliacao-de-conteudos-e-recursos-digitais/>. Acesso em: 08 fev. 2022.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
______. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
______. Como fazer pesquisa qualitativa. 1. ed. Barueri: Atlas, 2021.
GÓMEZ, Ángel Pérez. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
MEIRA, Luciano; BLINKSTEIN, Paulo. (Org.). Ludicidade, jogos digitais e gamificação na aprendizagem: estratégias para transformar as escolas no Brasil. Porto Alegre: Penso, 2020.
OLIVEIRA, Édison Trombeta de. et al. O design thinking na educação em engenharia da UNIVESP: possibilidades de aprendizagem ativa. XLIII Congresso Brasileiro de educação em engenharia, set., 2015, p.1-9.
OLIVEIRA, Tânia Modesto Veludo de. Escalas de Mensuração de Atitudes: Thurstone, Osgood, Stapel, Likert, Guttman, Alpert. Administração On Line, v. 2, n. 2, p.1-21, abr./mai./jun. 2001.
PASQUALI, Luiz. Psicometria: teoria e aplicações: a teoria clássica dos testes psicológicos. Brasília: Universidade de Brasília. 1997.
______. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Artmed, 2010.
SILVA, Keila Crystyna Brito; SOUZA, Ana Cláudia Ribeiro. MEPE: Metodologia para elaboração de produto educacional, 2018, 32 f. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2018.
REBOUÇAS, Ayla Dantas; MAIA, Dennys Leite; SCAICO, Pasqueline Dantas. Objetos de Aprendizagem: da definição ao desenvolvimento, passando pela sala de aula. In: Informática na educação: ambientes de aprendizagem, objetos de aprendizagem e empreendedorismo. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: <http://ieducacao.ceie-br.org/objetos-aprendizagem>. Acesso em: 25 jan. 2023.
TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10. ed. São Paulo: Editora Érica, 2018.
TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues; ALEXANDRE, Mariana dos Reis. O uso dos objetos digitais de aprendizagem na alfabetização: contribuições à prática pedagógica. In: CORTELA, Beatriz; BASTOS, Fernando; GATTI, Sandra. (Org.). Cadernos de docência na Educação Básica 7. Políticas educacionais, formação de professores e prática pedagógica: contribuições da pesquisa. São Paulo: Cultura acadêmica, 2020, p.61-78.
THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Research methods in physical activity. 3. ed. Champaign: Human Kinetics, 1996.
URBINA, Susana. Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License