EVALUATIVE INSTRUMENT OF DIGITAL LEARNING OBJECTS FOR MATHEMATICS: USABILITY IN FOCUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70472

Keywords:

Digital Learning Objects, Digital Technologies, Math, Initial Years of Elementary School, Basic education.

Abstract

Digital Learning Objects (DLO) are available in repositories and are used by teachers in math classes in the early years of Elementary School (ALEXANDRE, 2015). There was still no instrument evaluated for a systematic evaluation of DLO, so after the elaboration of an evaluation instrument, the questions done was: what do teachers and future teachers think about the instrument? Does it facilitate the selection of DLO? Does it offer guidance on the potential that the DLO has and what can be increased as it is used? In this way, the objective of this study is to test the usability of the DLO evaluative instrument and to promote based on the participants' perspectives. We tested the usability of an instrument through three initial and continuing training workshops with 44 participants. The results indicate the importance of the instrument for understanding the quality of DLO in its pedagogical aspects; need for partnerships to improve the instrument's accessibility to teachers of different backgrounds; the expansion of the theme in initial and continuing education and indispensable reflections for the current context.

Author Biographies

Mariana dos Reis Alexandre, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência na UNESP/Bauru na linha de pesquisa: Informática na Educação em Ciências e Matemática. Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Docência para Educação Básica na UNESP/Bauru, na linha Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação Básica (2017). Professora da Educação Básica no município de Bauru, graduada em Pedagogia pela UNESP/Bauru (2015). Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Tecnologia e Currículo (GEPTEC) desde 2014 e do Grupo de Pesquisa em Educação, Tecnologias e Cultura Digital (GRUPETeC) desde 2021.

Daniela Melare Vieira Barros, Universidade Aberta (UAb)

Pedagoga; Especialista em Instrucional Designer; Especialista em Administração em Educação a Distância; Mestrado em Engenharia das Mídias para a Educação Euromime - Erasmus Mundus - Portugal, Espanha e França; Mestrado em Educação pela UNESP - BRASIL; Doutorado em Educação pela UNESP - BRASIL; Doutorado em Educação pela UNED - Madrid; Pós-Doutorado pela UNICAMP e UNED. Colaboradora da Open University no Proyecto COLEARN, C. Editorial da Revista de Estilos de Aprendizaje. Atualmente docente da Universidade Aberta - Portugal.

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Published

2023-03-31

How to Cite

ALEXANDRE, Mariana dos Reis; BARROS, Daniela Melare Vieira. EVALUATIVE INSTRUMENT OF DIGITAL LEARNING OBJECTS FOR MATHEMATICS: USABILITY IN FOCUS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 126–145, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70472. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70472. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN