Promoção da saúde e portadores de diabetes mellitus de uma operadora de plano de saúde [Health promotion and diabetes mellitus patients with private health insurance] [Promoción de la salud y la diabetes mellitus en um operador de plan de salud]
Keywords:
Planos de saúde, promoção da saúde, diabetes mellitus, educação em saúde [Health insurance, health promotion, health education][Planes de salud, promoción de la salud, educación en la salud]Abstract
Objetivou-se analisar as ações de promoção da saúde na educação em diabetes e a utilização dos procedimentos de saúde pelos associados. Trata-se de um estudo descritivo abordando a educação em grupo, mediante a teoria freireana, a observação sistematizada e a intervenção orientada/participativa, realizada em uma operadora de plano privado de saúde, em Belo Horizonte/MG, nos anos de 2010 e 2011. O estudo foi dividido em dois momentos: descrição e avaliação das ações de educação em grupo e o uso dos procedimentos de saúde. Percebeu-se que a estratégia em grupo foi efetiva para as orientações das praticas de autocuidado. Observou-se que a maioria é do sexo feminino, com idade acima de 65 anos e realizou exames de hemoglobina glicada e consultas oftalmológicas. As ações educativas descritas poderão servir como modelo para as demais prestadoras de serviço, além de proporcionar reflexão crítica sobre os programas de promoção em saúde em diabetes.
ABSTRACT
This study aimed to analyze health promotion actions in diabetes education, and insurance holders’ use of health procedures. This descriptive study addressed group education guided by Freirean theory, systematic observation and targeted/participatory intervention and was conducted at a private insurance health care facility in Belo Horizonte, Minas Gerias, in 2010 and 2011. The study was divided into two stages: description and evaluation of group education actions and use of health procedures. Group strategy was seen to be effective in guiding the practice of self-care. Most participants were female, 65 years old, and had glycated hemoglobin tests and ophthalmic examinations. The educational activities described could serve as a model for other service providers, in addition to providing critical thinking on health promotion programs in diabetes.
RESUMEN
Este estudio tuvo como objetivo analizar las acciones de promoción de la salud en la educación de la diabetes y el uso de procedimientos de salud por los miembros. Se trata de un estudio descriptivo abordando la educación en grupo a través de la teoría de Freire, la observación sistemática y la intervención selectiva / participativa celebrada por plan privado de salud, en Belo Horizonte / MG-Brasil, en los años 2010 y 2011. El estudio se dividió en dos etapas: descripción y evaluación de las acciones de educación en grupo y el uso de procedimientos de salud. Se consideró que la estrategia en grupo fue efectiva para las orientaciones de las prácticas de autocuidado. Fue observado que la mayoría es del sexo femenino, arriba de 65 años, y realizaron pruebas de hemoglobina glucosilada y exámenes oftalmológicos. Las actividades educativas descritas podrán servir como un modelo para otros proveedores de servicios, además de proporcionar reflexión crítica sobre los programas de promoción de la salud en la diabetes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.