Dinâmica comunicativa: avaliação da tecnologia educacional sobre drogas com estudantes universitários de enfermagem [Communication dynamics: evaluation of educational technology with college nursing students]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.23773Keywords:
Tecnologia educacional, estudantes de enfermagem, abuso de drogas, comunicação em saúde [Educational technology, students, nursing, substance-related disorders, health communication]Abstract
Objetivo: analisar os resultados da avaliação dos graduandos de enfermagem acerca da tecnologia educacional denominada Dinâmica comunicativa sobre riscos do uso de droga. Método: trata-se de uma pesquisa participante, de abordagem qualitativa, em que foram aplicados questionários avaliativos ao final da realização de grupos focais com 31 estudantes universitários de enfermagem da Universidade Federal Fluminense, durante o mês de junho do ano de 2013. Resultados: Os resultados obtidos permitiram evidenciar a dinâmica como um instrumento capaz de gerar dados que expressam opiniões e significados individuais e coletivos, atribuídos aos riscos do uso de drogas e, concomitantemente, favorecer a instrumentalização de universitários sobre esta temática. Conclusão: a dinâmica mostrou-se importante uma vez que motivou o debate, a reflexão crítica e a apreensão de conhecimentos acerca das drogas no âmbito universitário, na área de enfermagem.
ABSTRACT
Objective: analyzed the results of nursing students’ assessments of the educational technology Communication facilitator on risks of drug use as a pedagogical resource. Method: in this participatory, quantitative study, evaluation questionnaires were applied after holding focus groups of 31 nursing students at Fluminense Federal University in June 2013. Results: the results showed the technology to be instrument capable of generating data that express individual and collective opinions and meanings attributed to risks of drug use, while at the same time helping prepare university students on this topic. Conclusion: this educational technology can be considered important by prompting discussion, critical reflection and learning about drugs in the nursing field in the university context.
RESUMEN
Objetivo: analizar los resultados de la evaluación de los estudiantes de último año de enfermería acerca de la tecnología educacional llamada "Dinámica comunicativa sobre los riesgos del consumo de las drogas". Método: se trata de una investigación participativa, con enfoque cualitativo, en la que fueron aplicados cuestionarios evaluativos al final de la realización de grupos focales con los 31 estudiantes de enfermería de la Universidad Federal Fluminense, durante el mes de junio del año 2013. Resultados: los resultados obtenidos permitieron poner en evidencia la dinámica como una herramienta capaz de generar datos que expresan opiniones y significados individuales y colectivos, relacionados a los riesgos del consumo de drogas y, al mismo tiempo, favorecer la instrumentalización de universitarios sobre el asunto. Conclusión: podemos considerar esta tecnología educativa importante una vez que ha motivado el debate, el pensamiento crítico y la aprehensión de conocimientos sobre las drogas en el espacio académico del área de la enfermería.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2016.7840
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.