THE PERMANENCE OF MYTHS IN SCHOOL EDUCATION

FOR A MYTHICAL LITERACY IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Marco Antonio Lima da Silva Colégio Pedro II (CPII)

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.83740

Keywords:

Literary literacy, Mythical literacy, BNCC, Myth, Teaching practices

Abstract

When considering the polysemy of myth as a social phenomenon, the difficulty in conceptualizing is in understanding that it is influenced by the time, conditions and the context in which it circulates and others culturally intrinsic factors. Even though the term is of Greek origin and the first studies focused on Western cultures around the Mediterranean Sea, myth is a way of narrating and feeling present in different cultures, so it is necessary to establish a concept of mythical literacy. However, the educational documents that guide teaching activities, such as the BNCC, emphasize the interpretation of the myth, mainly in Religious Education. The question that arises is whether this discipline should be the main instance of interpretation of the myth, considering that not all education systems include this curricular component. At this juncture, after a brief definition of the myth and the critical debate about this genre at BNCC, this article proposes to reestablish the understanding of the myth in Portuguese language classes through the following premises: the need for a multisemiotic and multimodal approach; the use of good adaptations; the reconciliation between religious and historical aspects; the curation of the text; and the emphasis on orality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, A. O mundo da pólis: reflexões a partir do modelo ateniense e da crise no território políade no século IV a.C.. Romanitas – Revista de Estudos Grecolatinos: Vitória, n. 7, p. 29-48, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/14518/10212. Acesso em: 22 mai. 2023.

APOLODORO. Biblioteca mitológica. 4. ed. Madri, Espanha: Akal/Clásica, 2017. Edição de José Calderón Felices.

APOLÔNIO DE RODES. Argonáuticas. São Paulo: Perspectiva, 2021. Organização, tradução e notas Fernando Rodrigues Junior.

ATWOOD, M. A odisseia de Penélope. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.

BÍBLIA. Gênesis. In: Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 3ª versão. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=78231-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-1&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 mai. 2023.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Parecer CP/CNE 05/97, sobre formação de professores para o ensino religioso na escola pública do ensino fundamental.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CAMPBELL, J. O Herói De Mil Faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

ELIADE, M. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 2016.

FEIJÓ, M. O prazer da leitura: como a adaptação de clássicos ajuda a formar leitores. São Paulo: Ática, 2012.

GAIMAN, N. Mitologia nórdica. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017.

GRIMAL, P. Mitologia grega. Porto Alegre, RS: L&PM, 2010.

HÉRCULES. Direção de John Musker, Ron Clements. Produção de Alice Dewey, Ron Clements, John Musker. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 1997. (92 min.), DVD.

HOMERO. Odisseia, v.1: Telemaquia. Porto Alegre, RS: L&PM, 2007.

HOMERO. Odisseia, v.2: Regresso. Porto Alegre, RS: L&PM, 2007.

JOYCE, J. Ulisses. São Paulo: Abril Cultural, 1980. Tradução Antônio Houaiss.

KNIGHT, S. Apresentação. In: SQUIRE, C., Mitos e lendas celtas: Rei Artur, deuses britânicos, deuses gaélicos e toda a tradição dos druidas. Rio de Janeiro: Record: Nova Era, 2003.

KRENAK, A. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020. E-book Kindle.

LACERDA, Rodrigo. Apresentação. In: HAWTHORNE, Nathaniel. Mitos Gregos: histórias extraordinárias de heróis, deuses e monstros para jovens leitores. Rio de Janeiro: Zahar, 2016. p. 7-12.

MACHADO, A. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MACHADO, B. Como é a mitologia polinésia? O grande livro das mitologias, São Paulo, v. 1, p. 70-71, 2018.

MANGUEL, A. Ilíada e Odisseia de Homero. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008. Tradução de Pedro Maia.

MINDLIN, B. A humanidade desce à terra. In: RIO DE JANEIRO. Prefeitura do Rio de Janeiro. Coordenadoria de Educação. II Caderno de Apoio Pedagógico: língua portuguesa - 6º ano. Rio de Janeiro: Coordenadoria de Educação, 2010. Sem paginação.

MINDLIN, B. Apresentação. In: RIO DE JANEIRO. Prefeitura do Rio de Janeiro. Coordenadoria de Educação. II Caderno de Apoio Pedagógico: língua portuguesa - 6º ano. Rio de Janeiro: Coordenadoria de Educação, 2010. Sem paginação.

MILLER, M. Circe. São Paulo: Planeta, 2019.

ORTEGA, D. Os doze trabalhos de Hércules. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2018. Adaptação de Denise Ortega da obra de Monteiro Lobato.

PAIVA, A. (org.). Literatura: saberes em movimento. 2. ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2014.

PATSIAS, C. Meus primeiros mitos: Atena. São Paulo: VR Editora, 2022.

PLATÃO. Ιων = Íon. Μενέξενος = Menexeno/ Platão. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: ed.ufpa, 2020.

PRANDI, R. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

RAMALHO, Z. Os doze trabalhos de Hércules. YouTube, 10 ago. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lSgENkdBw9E. Acesso em: 17 jun. 2023.

RIORDAN, R. O mar de monstros: Percy Jackson e os Olimpianos - livro dois. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2009. Tradução Ricardo Gouveia.

RIOS, R. Heróis e suas jornadas: 10 contos mitológicos. São Paulo: Melhoramentos Livrarias, 2018.

RODRIGUES, G. O cíclope de Eurípides: estudo e tradução. 2016. 138 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Letras, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

SAHLINS, M. Ilhas de História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.

STREET, B. Letramentos Sociais: Abordagens Críticas do Letramento no Desenvolvimento, na Etnografia e na Educação. São Paulo: Parábola, 2014.

STREET, B. Multimodalidade. In: FRADE, I.C.A.S.; VAL, M. G. C; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs) Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2022. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/multimodalidade. Acesso em: 16 nov. de 2023.

TRINDADE, H. Integralismo: o fascismo brasileiro da década de 30. São Paulo: Difel, 1974.

VIEIRA, J. A.; FERRAZ, J. A. Percursos e avanços do texto multimodal: novas perspectivas na contemporaneidade. Discursos Contemporâneos em Estudo, Brasília, v. 1, n. 1, 2012

Published

2024-12-16

How to Cite

LIMA DA SILVA, Marco Antonio. THE PERMANENCE OF MYTHS IN SCHOOL EDUCATION: FOR A MYTHICAL LITERACY IN ELEMENTARY EDUCATION. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 32, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.83740. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/83740. Acesso em: 3 jul. 2025.