EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC: A STUDY ON HUMAN VALUES OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN PICOS - PIAUÍ
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.81392Keywords:
Education, Human values, Pandemic, Teachers, Elementary SchoolAbstract
This study sought to investigate the human values demonstrated by elementary school teachers in the city of Picos/PI, and how they experienced remote work at the time of the Covid-19 pandemic. The human values manifested by the teachers were analyzed, in addition to identifying the material conditions of access for the good performance of their activities. As a guide for this investigation, Shalom Schwartz's Theory of Human Values was used. The theory, initially, evidences ten motivational values that were analyzed in this research. Subsequently, 19 values were proposed for the Refined Theory of Human Values. The research is of a qualitative nature, carried out through an interview through the Google meet platform, following a semi-structured script, with seven teachers from public and private schools in the city of Picos, Piauí. The results showed that the values present in the teachers' statements were: self-determination, achievement, universalism, benevolence, security and cooperation. Most of the teachers had good working conditions, such as electronic equipment, Internet and adequate space. It is concluded that, with the transformation of the educational context to virtual teaching, teachers were directly affected, both emotionally and in social relationships, due to recurrent concerns and problems of teaching and the pandemic.
Downloads
References
ALLPORT, G. W. Pattern and Growth in Personality. New York, NY: Henry Holt &Company. 1961.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011
CIECIUCH, J. Exploring the complicated relationship between values and behavior. In:Values and Behavior, eds S. Roccas and L. Sagiv (Cham: Springer InternationalPublishing), p; 237–247. 2017. doi: 10.1007/978-3-319-56352-7.
CIECIUCH, J.; SCHWARTZ, S. H. Values. In: Encyclopedia of Personality andIndividual Differences, eds V. Zeigler-Hill and T. Shackelford (Cham: SpringerInternational Publishing), p. 1–4. 2017. doi: 10.1007/978-3-319-28099-8_1509-1.
CHRYSTAL, M.; KARL, J. A.; FISCHER, R. The Complexities of “Minding the Gap”:Perceived Discrepancies Between Values and Behavior Affect Well-Being. Frontiers inPsychology, p. 10-736, 2019. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00736.
DIAS, R. F. R.; ALBANO, C. S. Novas práticas pedagógicas como forma de promover aInterdisciplinaridade e mitigar a diversidade. Ensino da Matemática em Debate, SãoPaulo, v. 4, n. 2, p. 106-120, 2017.
FIALHO, L. M. F.; NEVES, V. N. S. N. Professores em meio ao ensino remotoemergencial: repercussões do isolamento social na educação formal. Educação e Pesquisa,São Paulo, v. 48, e260256, 2022.
FRANÇA FILHO, A.; ANTUNES, C.; COUTO, M. Alguns apontamentos para umacrítica da Educação a distância (EaD) na Educação brasileira em tempos de pandemia.Revista Tamoios. Ano 16. n. 1. Mai 2020, pp. 16-31. DOI: 10.12957/tamoios.2020.50535.
GADOTTI, M. Diversidade cultural e educação para todos. Rio de Janeiro, Graal, 2005.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2012.
GRAÇAS, E. M. Pesquisa qualitativa e a perspectiva fenomenológica: fundamentos quenorteiam sua trajetória. Revista Mineira de Enfermagem, v. 4, p. 28-33, jan./dez., 2000.
LAPA JUNIOR, L. G. Mapeamento de valores e compreensão do Jeitinho Brasileiro emestudantes do Ensino Fundamental do Distrito Federal. 2019. Tese (Doutorado emEducação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
PASCHOAL, T.; TORRES, C. V.; PORTO, J. B. Felicidade no trabalho: relações comsuporte organizacional e suporte social. Revista de Administração Contemporânea, v. 14,n. 6, p. 1054-1072. 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-65552010000700005&script=sci_arttext.doi:10.1590/S1415-65552010000700005 Acesso em: 05 de Julho de 2023.
PATO, C. Comportamento ecológico: relações com valores pessoais e crenças ambientais.Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília. Instituto de Psicologia. 2004.
ROCCAS, S., AND SAGIV, L. (eds.). Values and Behavior: Taking the CulturalPerspective. Cham: Springer International Publishing. 2017.
SCHWARTZ, S. H. Universals in the content and structure of values: theory andempirical tests in 20 countries. In: Advances in Experimental Social Psychology, ed M.Zanna (New York, NY: Academic Press), v. 25, p. 1–65. 1992.
SCHWARTZ, S. H. Validade e aplicabilidade da Teoria de Valores. In: TAMAYO, A ePORTO, J.B. (orgs.) Valores e comportamento nas organizações. Petrópolis, RJ: Vozes.2005.
SCHWARTZ, S. H. et al. Refining the theory of basic individual values. Journal ofPersonality and Social Psychology. American Psychological Association, july, 2012.
SILVA L.; PORTO J.; PASCHOAL T. Valores Organizacionais e Valores Humanos comofatores de impacto no Bem-estar Ocupacional. Rio de Janeiro, 25 a 29 de setembro 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.