to be listening: music and teaching in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.43941

Keywords:

music, listenin, early childhood education, jean-luc nancy

Abstract

This paper brings studies around the poetic dimension of language to approach the relationship between teaching in preschool education and the experience of being open and listening as an aesthesic way of coexisting in the world. The approximation of philosophy, arts and preschool education from the reunion between music and education highlights that listening refers to the sound of meaning, and not to the meaning of the sound to be interpreted. The dialog with the thinking of Jean-Luc Nancy, stating that the sensible sense/meaning arouses the intelligible sense/meaning and in a constant movement that is not completed or finalized, producing signification or information, appears as a philosophical resistance to the privilege of the theoretical record founded upon the western prevalence of the optical model. To be open and listening implies the resonance as the sound of sense, as the body's first or last depth. The music as a play between sound and noise, as a poetic production of ordering sound senses provoked by resonance – as a gesture of listening to the listening, contributes to question the education of babies and small children based on a body that can play with the worlds' sounds to experience the poetics of making noise as the musical power of playing with sounds and noises. Children's sonic appetite calls them to make noise for the esthesia of listening to the world in the plurality of coexistence. The gesture of being open and listening in the teaching of babies and small children points out to educative actions that consider the experience constituted by resonances and reverberations of meanings implied in the sound, a feeling of feeling (aisthesis), as share and sharing of voices, signs, gestures, shapes, of the felt meaning and the sensible meaning that gather ones-with-others in human coexistence.

Author Biographies

sandra regina richter, University of Santa Cruz do Sul- UNISC

Doutora em Educação, professora do Departamento de Educação e coordenadora adjunta do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul, líder do grupo de pesquisa Estudos Poéticos: Educação e Linguagem e integrante do grupo Peabiru: Educação Ameríndia e interculturalidade.

dulcimarta lemos lino, Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Educação, professora do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação, líder do grupo de pesquisa Escuta Poética.

References

ALONSO, Chefa. Enseñanza y aprendizaje de la improvisación libre. Propuestas y reflexiones. Editorial Alpuerto: Madrid, 2014.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

BÁRCENA, Fernando. El aprendiz eterno: filosofia, educación y el arte de vivir. Madrid: Minõ y Davila, 2012.

BORNHEIM, Gerd. As metamorfoses do olhar. In: NOVAES, Adauto (org). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988, p. 89 – 93.

CASTRO, Manuel A. de. Poiesis, sujeito e metafísica. In: CASTRO, Manuel A. de (org.) A construção poética do real. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2004, p.13-82.

CERF, Juliette. Jean-Luc Nancy, penseur du corps, des sens et des arts. Telerama, O7/201. Entretien publié le 14/07/2012. Disponível em: https://www.telerama.fr/idees/jean-luc-nancy-penseur-du-corps-des-sens-et-des-arts,84213.php Acesso em 12 nov. 2018.

COUTO, Mia. Pensatempos: textos de opinião. Lisboa: Editorial Caminhos, 2005.

DELALANDE, François. La música es um juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1995.

FREGTMAN, Carlos Daniel. Música transpessoal. Uma cartografia holística da arte, da ciência e do misticismo. São Paulo, SP: Cultrix, 1991.

GHETTI, Paola. Uma filosofia que seja o estremecer de um som: sobre o sentido em Jean-Luc Nancy. outra travessia, Florianópolis, n. 15, p. 147-155, out. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2013n15p147 Acesso em: 06 ago. 2017.

HELLER, Alberto Andrés. John Cage e a poética do silêncio. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2011.

HOYUELOS, Alfredo. Los tiempos de la infancia. Temps per Creixer. Universidadad Autonoma de Barcelona, Barcelona, 2008. p..15-30.

LINO, Dulcimarta Lemos. Barulhar: a escuta sensível da música nas culturas da infância. Porto Alegre, 2008. Tese (Doutorado em Educação) – UFRGS, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

MALBA (Argentina). Yoko Ono Dream Come Tru. Catálogo de la exposición Dream Come Tru de la artista Yoko Ono. 24 Junio – 30 Octubre 2016. Curadores de la muestra Gunnar B. Kvaran y Agustin Pérez Rubio, Buenos Aires, Junio 2016. Disponível em: https://malba.org.ar/evento/yoko-ono-dream-come-true/ Acesso em 14 mar. 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

NANCY, Jean-Luc. El olvido de la filosofía. Madrid: Arena Libros, 2003.

NANCY, Jean-Luc. Ser singular plural. Madrid: Arena Libros, 2006.

NANCY, Jean-Luc. A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu, 2007.

NANCY, Jean-Luc. Las Musas. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

NANCY, Jean-Luc. O peso de um pensamento, a aproximação. Coimbra, Portugal: Editorial Palimage, Terra Ocre Edições, 2011.

NANCY, Jean-Luc. À escuta (parte I). outra travessia, Florianópolis, n. 15, p. 159-172, out. 2013a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2013n15p159/25525 Acesso em: 03 jan. 2018.

NANCY, Jean-Luc. Fazer, a poesia. ALEA: Rio de Janeiro. Jul-dez 2013b, vol 15/2, p. 414-422. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alea/v15n2/10.pdf Acesso em 10 jun. 2019.

NANCY, Jean-Luc. El arte hoy. Prólogo de Daniel Alvaro. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2014.

NANCY, Jean-Luc. Arquivida. Do senciente e do sentido. São Paulo: Iluminuras, 2017.

RICHTER, Sandra R.S. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Revista Crítica Educativa, v. 2, n. 2, 2016, p. 90-106. Disponível em: http://ww.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/99 Acesso em: 12 out. 2017.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

SERRES, Michel. Hermes: uma filosofia das ciências. Rio de janeiro: Graal, 1990

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SKLIAR, Carlos. As interrupções no corpo, a atenção, a ficção e a linguagem da infância. In: XAVIER, Ingrid; KOHAN, Walter. Filosofar: aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 15-24.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. Uma outra história das músicas. São Paulo, Companhia das Letras, 1989.

Published

2019-10-28

How to Cite

richter, sandra regina, & lino, dulcimarta lemos. (2019). to be listening: music and teaching in early childhood education. Childhood & Philosophy, 15, 01–24. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.43941

Issue

Section

articles

Most read articles by the same author(s)