conceptions of childhood and the education of working class children: a Benjaminian critique of the school project without a party

Authors

  • luciana helena monsores Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPed), da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) https://orcid.org/0000-0001-5997-4895
  • ligia maria motta lima leão de aquino UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.36038

Keywords:

Escola Sem Partido, Infância, Experiência

Abstract

The present article attempts to systematize some contributions of the philosopher Walter Benjamin with the intention of helping us think about childhood and the education of the working class in a context in which are formulated law propositions like Escola Sem Partido (School Without Political Party), in Brazil. These are propositions with a strong conservative nature and ideological control that have been developed in recent years. We seek in Benjamin the notion of experience and how it relates to childhood and the field of education, as well as his contributions to popular or proletarian education. From these notions and Benjaminian referential, we aim to analyze education projects and bills, such as the one mentioned above, inquiring about the conceptions of childhood, history, experience and politics that underlie this debate. The intention here is to think, from a benjaminian point of view, the continuous growth and expansion of the ideas that guide the “Escola Sem Partido” bill and its influence on the education of young children, especially working class children. For this, we consider some of the author's writings as: Experience, Experience and Poverty, The Life of Students, Programe for a Proletarian Children's Theater, Communist Pedagogy, The Storyteller and his radio narratives presented in Berlin and Frankfurt radio stations, in which children's culture and everyday life stand out. In addition to Walter Benjamin, we also refer to publications such as Gaudêncio Frigotto and Jorge Larrosa and to federal bill 193/2016 (“Escola Sem Partido”), as legal document analyzed, in order to begin tracing the paths of this study, which is part of a current doctoral research.

Author Biographies

luciana helena monsores, Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPed), da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora de Educação Infantil do Colégio Pedro II, no Centro de Referência em Educação Infantil Realengo (CREIR-CPII), desde 2014, tendo atuado nas redes estadual e municipal de ensino do Rio de Janeiro. É integrante do Núcleo de Base do Sindicato dos Servidores do Colégio Pedro II (SINDSCOPE), no CREIR, desde 2015. Possui Licenciatura e Bacharelado em Geografia pelo Instituto de Geociências da Universidade Federal Fluminense (UFF), de 2001 a 2005, e Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), de 2007 a 2012. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ (PROPed-UERJ), na Linha de Pesquisa Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais, de 2012 a 2014. Doutoranda no mesmo programa de pós-graduação na Linha de Pesquisa Infância, Juventude e Educação, com início em 2017. Realiza pesquisas em escolas públicas a respeito de Educação para os Direitos Humanos, Infâncias, Crianças e Diversidade.

ligia maria motta lima leão de aquino, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (UERJ)

Professora associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, atuando na vice-coordenação desse programa (2012-2017), tem mestrado (1995) e doutorado 2002), ambos, em Educação pela Universidade Federal Fluminense em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Foi coordenadora do GT7 - Educação da Criança de 0 a 6 ano (2006-2009) e membro do Comitê Científico (2010-2015) da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Coordena o grupo de pesquisa Infância e Saber Docente (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/1861760348823135) e integra o Núcleo de Estudos da Infância: Pesquisa e Extensão (NEIPE/UERJ). É consultora ad-hoc de periódicos especializados e agências de fomento. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, infância, formação de professores e políticas públicas e práticas pedagógicas.

 

Published

2018-09-13

How to Cite

monsores, luciana helena, & motta lima leão de aquino, ligia maria. (2018). conceptions of childhood and the education of working class children: a Benjaminian critique of the school project without a party. Childhood & Philosophy, 14(31), 609–624. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.36038