Images of Struggle. Images of Resistance

A theoretical discussion on an exhibition of posters about the dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.87181

Keywords:

Poster, Exhibition, Civil-Military dictatorship

Abstract

The poster exhibition “Images of Struggle, Images of Resistance” was held as part of the event “60 years of the coup: memory, struggle and resistance”, promoted by the Departments of Legal Sciences, Human Sciences and Arts, Communication and Design at the Federal University of Paraná (UFPR). The event featured academic, artistic and cultural activities held throughout the first semester of 2024. The aim of the exhibition was to present a reflection on the resistance, struggles and memories of the events that marked the period of the civil-military dictatorship (1964-1985) in Brazil, 60 years after its closure. The purpose of this text is to present the exhibition, describe it and problematize the theoretical foundations that provided the basis for the formulation of the argument and constituted the guidelines for the posters that were part of the exhibition series. Finally, we intend to corroborate the argument that exhibitions are documentary sources for reflection and production of/for the history of design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ken Fonseca

Possui graduação em Design de Produto (PUCPR, 2002), mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - PPGTE/UTFPR (2006) e doutorado em Design pela Universidade Federal do Paraná - PPGDESIGN/UFPR (2019). É professor e pesquisador do curso de Design de Produto do Departamento de Design da UFPR onde desenvolve pesquisas nas áreas de políticas de design, promoção do design e design para micro e pequenas empresas, além de desenvolver ações de extensão universitária junto ao Programa Ciclovida. Também atua como colaborador no Centro Brasil Design, na Red Latinoamericana de Políticas Publicas y Diseño e na Red DISUR - Rede de Carreras de Diseño de Universidades Públicas Latinoamericanas.

References

ASSMANN, Jan. Collective Memory and Cultural Identity. IN: New German Critique, N° 65, Cultural History/Cultural Studies. Spring/Summer, 1995. pp. 125-133.

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Época de sua Reprodutibilidade Técnica. Porto Alegre, RS: ZOUK, 2012.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. IN: BENJAMIN, Walter. O Anjo da História. 2a. Ed; 3a. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 07-20.

CAVALCANTI, Raiza Ribeiro. Imagens dissidentes: a persistência do desejo na construção de imaginários heterodoxos. Fotocronografias, [S. l.], v. 9, n. 21, p. 12–23, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/fotocronografias/article/view/135783

CORRÊA, Ronaldo de Oliveira; FONSECA, Ken Flávio; FUKUSHIMA, Kando. Apresentação. Curitiba, 05/03/2024. Texto de Parede disponibilizado na exposição "Imagens de Luta. Imagens de Resistência”.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 206–219, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454

DIDI-HUBERMAN, Georges. O peso dos Tempos. IN: SESCSP. Levantes. São Paulo, 2018. Catálogo de Exposição. pp. 33-46. Disponível em: https://issuu.com/sescpinheiros/docs/levantes_completo_issu

DIDI-HUBERMAN, Georges. Levantes - Exposição. IN: SESCSP. Levantes. São Paulo, 2018(b). Catálogo de Exposição. pp. 47-51 Disponível em: https://issuu.com/sescpinheiros/docs/levantes_completo_issu

FABRIS, Yasmin; CORRÊA, Ronaldo de Oliveira; As exposições como fonte histórica para a disciplina de Design: Aproximações para a formulação de um argumento. In: SPINILLO, Carla (org.). Novos Horizontes da Pesquisa em Design: Coletânea de estudos do PPGDesign/UFPR. São Paulo: Blücher, 2022. p. 17-32. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-list/9786555502312-588/list#undefined

FARIAS, Priscila; BRAGA, Marcos da Costa. O que é memória gráfica? IN: FARIAS, Priscila; BRAGA, Marcos da Costa, (orgs). Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher. 2018. pp. 10-28.

FUKUSHIMA, Kando; QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro. Anistia em imagens: cartazes dos movimentos pela anistia no Brasil. In Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista, v. 7 n. 1, jun. 2019. Disponível em:

https://semeiosis.com.br/issues?issue=dBDcK0DPE3uWGDzR33bC&article=CkokR1LS6GdeCJf9OyTG

LUPTON, Ellen. Novos Fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naif, 2008.

MOUFFE, Chantal. Por um Modelo Agonístico de Democracia. IN: Revista de Sociologia Política. Curitiba, n°.25. Nov. 2005. pp. 11-23. https://doi.org/10.1590/S0104-44782005000200003

SONTAG, Susan. Pôster: Anúncio, arte, artefato político, mercadoria. IN: BIERUT, Michael; HELFAND, Jessica; HELLER, Steven; POYNOR, Rick. (orgs). Textos Clássicos de Design Gráfico. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010. pp. 210-235.

WAILL, Alain. O Design Gráfico. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

Published

2024-12-17

How to Cite

CORRÊA, Ronaldo de Oliveira; FONSECA, Ken. Images of Struggle. Images of Resistance: A theoretical discussion on an exhibition of posters about the dictatorship. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 114–133, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.87181. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/87181. Acesso em: 14 may. 2025.