Construções ideológicas em práticas educativas de enfermagem com adolescentes [Ideological constructions in nursing education practices with adolescents] [Construcciones ideológicas en prácticas educativas de enfermería con adolescentes]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.9947Keywords:
Enfermagem, educação em saúde, adolescente, estratégia saúde da família.Abstract
Objetivo: compreender a base ideológica presente nas práticas de enfermeiros com educação em saúde voltada para adolescentes. Método: desenvolveu-se estudo qualitativo, entre maio e julho/2012, utilizando o referencial teórico da Análise do Discurso Francesa, sob a leitura de Orlandi, realizado com 15 enfermeiros da estratégia saúde da família de município da região metropolitana de Fortaleza-CE, Brasil. Na produção dos dados, utilizou-se dinâmica de criatividade e sensibilidade; as falas produzidas durante as dinâmicas foram gravadas e transcritas, gerando a fonte primária do estudo. O projeto foi aprovado pelo Comitê de Étca em Pesquisa conforme parecer nº 11584251-9. Resultados: na condição de opressores que não se destituem também do papel de oprimidos, os enfermeiros realizaram enunciações polissêmicas que desnudaram a proposição ideológica de uma educação em saúde opressora. Conclusão: assenta-se nessa situação o reconhecimento do enfermeiro como oprimido, que tenta se movimentar dentro dessa realidade assujeitada, mas que é subjugado pela condição de opressor.
ABSTRACT
Objective: to understand the ideological base present in the practices of nurses working in health education with adolescents. Method: using the theoretical framework of French Discourse Analysis as construed by Orlandi, this qualitative study examined fifteen Family Health Strategy nurses at a city in the Fortaleza metropolitan region of Ceará, Brazil from May to July 2012. Data production used creativity and sensitivity dynamics: dialogue produced during the dynamics was recorded and transcribed, generating the primary study source. The project was approved by the Research Ethics Commitee (No. 11584251-9). Results: as oppressors who neither renounce the role of oppressed, the nurses produced polysemous enunciations that revealed the ideological proposal of an oppressive health educaton. Conclusion: in this situaton, we take account in recognition of the nurses as oppressed, who try to move within this subjected reality, however overpowered by the oppressor’s condition.
RESUMEN
Objetivo: comprender las bases ideológicas presentes en las prácticas de enfermeros que trabajan en educación de salud voltada a adolescentes. Método: se ha desarrollado un estudio cualitativo, entre mayo y julio / 2012, utilizando el marco teórico del Análisis del Discurso francés, en la lectura de Orlandi, realizado junto a quince enfermeros de la estrategia de salud de la familia de la región metropolitana de Fortaleza-CE, Brasil. En la recopilación de los datos, se utilizó la dinámica de creatividad y sensibilidad; las declaracio- nes producidas durante la dinámica fueron grabadas y transcritas, generando la fuente primaria de estudio. El proyecto fue aprobado por el Comité de Étca en Investgación de acuerdo con el dictamen nº 11584251-9. Resultados: en la condición de opresores no se diferencian también del papel de oprimidos, los enfermeros realizaron expresiones polisémicas que señalaron la proposición ideológica de una educación en salud opresiva. Conclusión: se asegura en esa situación el reconocimiento del enfermero como oprimido, que trata de moverse dentro de esta realidad de sumisión, pero que es subyugado por la condición de opresor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.