Não vai acontecer: percepção de universitários sobre práticas sexuais e vulnerabilidade às infecções sexualmente transmissíveis [It won’t happen: college students’ perception of sexual practices and vulnerability to sexually transmitted infections] [No sucederá: la percepción de los estudiantes universitarios sobre las prácticas sexuales y la vulnerabilidad a las infecciones de transmisión sexual]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2020.49912Keywords:
Doenças Sexualmente Transmissíveis, Sexualidade, Adulto Jovem, Vulnerabilidade em Saúde.Abstract
Objetivo: identificar as práticas sexuais de jovens universitários em seus relacionamentos afetivos e analisar a percepção dos estudantes em relação à vulnerabilidade às Infecções Sexualmente Transmissíveis. Método: estudo descritivo, qualitativo, realizado em 2016, no Rio de Janeiro, com 30 universitários, ambos os sexos, faixa etária 18 - 29 anos, que participaram de grupos focais. Dados discursivos foram analisados com auxílio do software NVivo 9 e técnica de análise de conteúdo. Respeitaram-se os procedimentos éticos de pesquisa envolvendo seres humanos. Resultados: na análise, emergiram duas categorias: As práticas sexuais dos universitários nos tempos atuais; Os jovens e a percepção de vulnerabilidade às IST. Os jovens vivenciam a sexualidade com liberdade no tocante à identidade de gênero, expressão de gênero e orientação sexual, estabelecendo uma pluralidade de relacionamentos e parceiros. Os estudantes se reconhecem como um grupo vulnerável. Conclusão: as condutas sexuais dos universitários os deixam vulneráveis aos agravos de saúde, como as infecções sexualmente transmissíveis.
ABSTRACT
Objective: to identify the sexual practices of young university students in their affective relationships and to analyze how they perceive their vulnerability to sexually transmitted infections. Method: this qualitative, descriptive study was carried out in 2016 in Rio de Janeiro, with 30 university students of both sexes, aged 18-29 years, who participated in focal groups. Discourse data were analyzed using the NVivo 9 software and content analysis technique. The ethics of research procedures involving human beings were respected. Results: two categories emerged in the analysis: present-day sexual practices of university students; young people and perception of vulnerability to STIs. Young people experience sexuality freely as regards gender identity, gender expression and sexual orientation, and establish a plurality of relationships and partners. Students recognize themselves to be a vulnerable group. Conclusion: university students’ sexual conduct leaves them vulnerable to health problems, such as sexually transmitted infections.
RESUMEN
Objetivo: identificar las prácticas sexuales de jóvenes universitarios en sus relaciones afectivas y analizar cómo perciben su vulnerabilidad a las infecciones de transmisión sexual. Método: estudio cualitativo, descriptivo, realizado en 2016 en Río de Janeiro, con 30 estudiantes universitarios de ambos sexos, de 18 a 29 años, que participaron en grupos focales. Los datos del discurso se analizaron utilizando el software NVivo 9 y la técnica de análisis de contenido. Se respetó la ética de los procedimientos de investigación con seres humanos. Resultados: en el análisis surgieron dos categorías: prácticas sexuales actuales de estudiantes universitarios; jóvenes y percepción de vulnerabilidad a las ITS. Los jóvenes experimentan libremente la sexualidad en cuanto a identidad de género, expresión de género y orientación sexual, y establecen una pluralidad de relaciones y parejas. Los estudiantes se reconocen a sí mismos como un grupo vulnerable. Conclusión: la conducta sexual de los estudiantes universitarios los deja vulnerables a problemas de salud, como infecciones de transmisión sexual.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.