Saúde do trabalhador: concepções de acadêmicos de enfermagem [Workers’ health: student nurses’ conceptions] [Salud del trabajador: concepciones de los estudiantes de enfermería]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.16143Keywords:
Enfermagem, trabalho, saúde do trabalhador, estudantesAbstract
Objetivo: discutir as concepções dos acadêmicos da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora sobre a temática saúde do trabalhador. Método: trata-se de uma pesquisa qualitativa, com análise de conteúdo, cujos dados foram coletados por meio de questionários preenchidos por escrito por 19 acadêmicos de enfermagem do 5º e 9º períodos em 2014. A pesquisa foi aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa com número CAAE 33361214.2,0000.5147. Resultados: os participantes possuíam de 20 a 28 anos de idade, com predominância do sexo feminino. Apesar de observarmos que a temática vinha sendo trabalhada na graduação, essa necessitava de abordagem mais ampla, com inserção desse conteúdo nos períodos iniciais do curso para gerar a reflexão e compreensão dos acadêmicos sobre a saúde do trabalhador. Conclusão: os acadêmicos precisam ser estimulados a pensar criticamente sobre a própria saúde, a saúde dos integrantes da equipe de trabalho e dos trabalhadores sob seus cuidados.
ABSTRACT
Objective: to discuss conceptions of occupational health held by students at the School of Nursing, Juiz de Fora Federal University. Method: in this qualitative study, data were collected in 2014, by written questionnaires, from 19 5th and 9th term nursing students, and treated by content analysis. The study was approved by the research ethics committee (CAAE 33361214.2,0000.5147). Results: the participants were 20 to 28 years of age, and predominantly female. Although the subject was being studied on the undergraduate course, a broader approach was needed, with this content introduced early in the course so as to prompt students’ thinking about, and understanding of, workers’ health. Conclusion: students need to be encouraged to think critically about their own health, workforce health, and the health of workers in their care.
RESUMEN
Objetivo: discutir las concepciones de los estudiantes de la Facultad de Enfermería de la Universidad Federal de Juiz de Fora sobre el tema Salud del Trabajador. Método: se trata de una investigación cualitativa, con análisis de contenido, cuyos datos se recolectaron por medio de cuestionarios llenados por escrito por 19 estudiantes de enfermería del 5º y 9º semestres, en 2014. La encuesta fue aprobada por el Comité de Ética en Investigación, No CAAE 33361214.2,0000.5147. Resultados: los participantes tenían de 20 a 28 años de edad y, en su mayoría, eran mujeres. A pesar de observar que el tema estaba siendo abordado en el curso de pregrado, se necesitaba un enfoque más amplio, insertando este contenido en los semestres iniciales del curso para provocarles, a los estudiantes, la reflexión y la comprensión sobre la salud del trabajador. Conclusión: los estudiantes necesitan ser estimulados a pensar críticamente sobre la propia salud, la salud de los integrantes del equipo de trabajo y los trabajadores bajo sus cuidados.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2017.16143
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.