Concepções de saúde e educação em saúde: um estudo com professores do ensino fundamental [Conceptions of health and health education: a study of primary and lower secondary teachers] [Concepciones de salud y de educación en salud: un estudio con maestros de la educación]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.12394Keywords:
Promoção da saúde, saúde escolar, docentes, educação em saúde.Abstract
Objetivo: identificar os conceitos de saúde e de educação em saúde dos professores do Ensino Fundamental e sua inserção nas disciplinas lecionadas. Método: pesquisa qualiquantitativa, tendo como referencial metodológico a abordagem dialética. Utilizado questionário aberto como instrumento de coleta de dados, contendo questões para caracterização dos sujeitos, sobre o conceito de saúde e de educação em saúde. Foi aplicado a 13 professores de uma escola pública do interior paulista, em agosto e setembro de 2011. O projeto foi aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa da EERP/USP, CAAE nº 0107.0.153.000-11, atendendo os preceitos éticos e o rigor científico. Resultados: saúde aparece fortemente relacionada à atividade física, alimentação e ao bem-estar. Os professores pouco relacionam saúde às suas disciplinas, e quando relacionam é de modo informal e sem planejamento. Conclusão: a concepção e aplicação da promoção da saúde na escola mostraram-se precárias; assim faz-se importante discutir caminhos para o melhor desenvolvimento dessa tarefa.
ABSTRACT
Objective: to identify primary and lower secondary teachers’ conceptions of health and health education, and how they figure in the subjects they teach. Method: in this qualitative-quantitative study, based methodologically on the dialectical approach, data was collected by applying an open questionnaire, comprising questions to characterize the subjects, their conceptions of health and of health education, to 13 teachers at a public school in São Paulo State, in August and September 2011. The project was approved as meeting standards of ethics and scientific rigor by the ethics and research committee of EERP/USP (CAAE No. 0107.0.153.000-11). Results: health figured as strongly related to physical activity, nutrition and well-being. Most teachers did not relate health to their disciplines, and when they did so, it was informal and unplanned. Conclusion: the conception and application of health promotion in schools is weak; accordingly, it is important to discuss ways of improving it.
RESUMEN
Objetivo: identificar los conceptos de salud y educación de los maestros de primaria y su inserción en las disciplinas enseñadas. Método: investigación cuali-cuantitativa, teniendo como el marco metodológico el enfoque dialéctico. Cuestionario abierto se utiliza como instrumento de recolección de datos, con preguntas para caracterizar a los sujetos en el concepto de educación para la salud y la salud. Se aplicó a 13 maestros en una escuela pública en el Estado de São Paulo, en agosto y septiembre de 2011. El proyecto fue aprobado por el Comité de Ética e Investigación de la EERP/USP, CAAE nº 0107.0.153.000-11, atendiendo los preceptos éticos y el rigor científica. Resultados: salud aparece fuertemente relacionado con la actividad física, la nutrición y el bienestar. Los maestros poco relacionan sus disciplinas con la salud, y cuando se relacionan es informal y no planificado. Conclusión: la concepción y aplicación de la promoción de la salud en la escuela resultó ser precaria; así se hace importante para discutir las formas de mejorar el desarrollo de esta tarea.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2017.12394
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.