Estigma em estudantes de enfermagem: antes e depois do contacto com pessoas com transtornos mentais [Stigma among nursing students before and after contact with people with mental disorders]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.12309Keywords:
Crenças, atitude, estudantes de enfermagem, transtornos mentais [Beliefs, attitude, students, nursing, mental disorders]Abstract
Objetivo: analisar as crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem acerca dos doentes e doenças mentais e o efeito do ensino clínico nessas crenças e atitudes. Método: estudo de cariz pré-experimental que compara o estigma discente antes e após o ensino clínico. A amostra é constituída por 89 estudantes que frequentavam o Curso de Licenciatura em Enfermagem, em Portugal, em 2010. Como instrumentos de coleta de dados, foi utilizado o Inventário de Crenças acerca das Doenças Mentais e a versão portuguesa traduzida e adaptada da Escala de Opiniões sobre a Doença Mental. Resultados: Os resultados relacionados às crenças e atitudes, antes e após o ensino clínico, revelam um efeito estatisticamente significativo mais patente na crença na incurabilidade e atitude de restrição social. Conclusão: o ensino clínico contribui para uma perspetiva mais positiva em relação às crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem.
ABSTRACT
Objective: to examine nursing students’ attitudes and beliefs about mental illness and the mentally ill and the effect of clinical training on these beliefs and attitudes by comparing stigma before and after clinical teaching. Method: this is a pre-experimental study and the sample comprised 89 students on an undergraduate Nursing course, in Portugal, in 2010. Data were collected using a Mental Illness Beliefs Inventory and the translated and adapted Portuguese version of the Opinions about Mental Illness Scale. Results: the results related to beliefs and attitudes before and after clinical training reveal a statistically significant effect on the belief in incurability and the attitude towards social restriction. Conclusion: the clinical training contributes to a more positive outlook in nursing students’ beliefs and attitudes.
RESUMEN
Objetivo: analizar las actitudes y creencias de los estudiantes de enfermería sobre los pacientes y las enfermedades mentales y el efecto de la enseñanza clínica en estas creencias y actitudes. Método: estudio de cariz pre experimental que compara el estigma de los estudiantes antes y después de la enseñanza clínica. La muestra se constituye de 89 estudiantes que asisten al curso de Licenciatura en Enfermería, en Portugal, en 2010. Como instrumentos de recolección de datos se utilizó el Inventario de Creencias sobre las Enfermedades Mentales y la versión portuguesa traducida y adaptada de la Escala de Opiniones sobre Enfermedades Mentales. Resultados: los resultados sobre las creencias y actitudes, antes y después de la enseñanza clínica, revelan un efecto estadísticamente significativo más patente en la creencia en la incurabilidad y también una actitud de restricción social. Conclusión: la enseñanza clínica contribuye a una perspectiva más positiva respeto a las creencias y actitudes de los estudiantes de enfermería.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2016.12309
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.