Ações educativas do enfermeiro para a pessoa idosa: estratégia saúde da família [Action by nurses to educate older adults: the family health strategy]
Keywords:
Idoso, saúde do idoso, educação em saúde, enfermagem [Older adults, health of elderly, health education, nursing] [Anciano, salud del anciano, educación en salud, enfermeira]Abstract
A proposta deste texto reflexivo é enfatizar a importância da educação em saúde pautada nos princípios da educação libertadora e problematizadora de Paulo Freire, permeando as ações voltadas para a pessoa idosa e desenvolvidas por enfermeiros que atuam na estratégia saúde da família. Inicialmente, enfoca-se o processo de envelhecimento, seguido da educação libertadora e problematizadora de Freire e das ações desenvolvidas pelo enfermeiro na estratégia saúde da família, tendo como base os princípios da dialogicidade e respeito pelo outro. A equipe de enfermagem, inserida em uma disciplina voltada para o cuidado humano e o ensino do autocuidado, pode praticar a educação em saúde e ações que visem à manutenção da autonomia e independência das pessoas idosas. As práticas de educação em saúde podem tornar as pessoas idosas conscientes de decisões sobre sua saúde e capazes de realizar seu autocuidado.
ABSTRACT
The purpose of this reflective text is emphasize the importance of health education guided by Paulo Freire’s principles of liberating and problematizing, as they inform action directed to the elderly by nurses working in the Family Health Strategy. It focuses first on the aging process, then Freire’s liberating and problematizing education, and thirdly the actions performed by nurses in the Family Health Strategy, based on the principles of dialogue and respect for others. The nursing team, trained in a discipline directed to humane care and to teaching self-care, can engage in health education and actions designed to keep older adults autonomous and independent. Health education can enable the elderly to make more conscious decisions about their health and to perform self-care.
RESUMEN
El propósito de este texto reflexivo es enfatizar la importancia de la educación en salud basada en los principios de la educación liberadora y problematizadora de Paulo Freire, permeando las acciones voltadas para los ancianos desarrolladas por enfermeros que trabajan en la estrategia salud de la familia. Inicialmente, se centra en el proceso de envejecimiento, seguido por la educación liberadora y problematizadora de Freire y de las acciones realizadas por el enfermero en la estrategia salud de la familia, basado en los principios del diálogo y del respeto por el otro. El equipo de enfermería, insertado en una disciplina centrada para el cuidado humano y la enseñanza del autocuidado, puede practicar la educación en salud y desarrollar acciones destinadas a mantener la autonomía e independencia de los ancianos. La práctica de la educación en salud puede hacer los ancianos conscientes de las decisiones sobre su salud y capacitados para realizar el autocuidado.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.