FROM UNIVERSITY EXTENSION TO THE EDUCATION PROGRAM FOR YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE (PROEJAICAp-Uerj):

CAp-Uerj ITINERARIES

Authors

  • Andrea da Paixão Fernandes Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Lincoln Tavares Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Maria Teresa Tedesco Vilardo Abreu Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Rafael de Abreu Ferraz Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.87364

Keywords:

CAp-Uerj, Implantation, Education of young people and adults, EJA Program, Community pre-university entrance exam

Abstract

The paper's aim is critically present how PROEJAI, a development program for students excluded from their regular training, was implemented at Fernando Rodrigues da Silveira Application Institute (CAp-Uerj). It's a Program centred at basic training for young, adult and elderly people. With this paper, we intend to constitute a record of the memories of the Education Program for Young, Adult and Elderly People of the Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (PROEJAICAp-UERJ), considering its implementation and its first year of existence as its initial temporality. With this, we present the reflection and discussion on the importance of the training experience, lived in the field of youth and adult education, bringing the trajectory of its construction, considering different moments, namely: the university extension initiative, serving the internal public and from the surroundings of that university unit the construction of a Program with the support of the Rectory of the State University of Rio de Janeiro (Uerj), through the Dean of Undergraduate Studies, from the year 2022, in partnership with the management of Unit and group of teaching and technical-administrative employees. The results point to the need for community involvement in administrative and pedagogical actions, aiming to serve a target audience excluded from school benches, for different reasons, eager, however, for quality teaching. Added to this aspect is the need for spaces to offer curricular internships in the field of EJA for undergraduate students at Uerj, which adds value and importance to PROEJAICAp-Uerj.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea da Paixão Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Titular do Departamento de Ensino Fundamental do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-Uerj). Docente do Programa de P´´ós-Graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB/CAp-Uerj). email: andreaf@uerj.br

Lincoln Tavares Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Associado do Instituto de Geografia da Uerj. Docente do Programa de Pós-Graudação de Ensino em Educação Básica (PPGEB/CAp-Uerj) e do Mestrado Profissional em Ensino da Geografia em Rede Nacional (PROFGEO). email: lincolnt@uerj.br

 

Maria Teresa Tedesco Vilardo Abreu, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Titular de Língua Portuguesa da Uerj. Atua no Instituto de Letras, na Graduação e na Pós-Graduação. email: teresatedesco@uol.com.br

Rafael de Abreu Ferraz, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Assistente de Geografia do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-Uerj). Integra a coordenação do Programa de Educação para Pessoas Jovens, Adultas e Idosas do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (PROEJAICAp-Uerj). email: ferraz.rafaeldeabreu@gmail.com

References

ALVES, Nilda. Imagens das escolas. In: ALVES, Nilda; SGARBI, Paulo (orgs.). Espaços e imagens na escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 7-17.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

CARMO, Gerson Tavares do. Evasão de alunos na EJA e reconhecimento social: crítica ao senso comum e as suas justificativas. In: 34ª Reunião Anual da ANPEd, 2011, Natal/RN. Educação e Justiça Social. Natal, 2011. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT18/GT18-1088%20int.pdf . Acesso em: 12/09/2024

FERNANDES, Andrea da Paixão. Memórias e representações sociais de jovens e adultos: lembranças ressignificadas da escola da infância e expectativas

no retorno à escola. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2012.

NÉRI, Marcelo (Coord.). O tempo de permanência na escola e as motivações dos sem-escola. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2009

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Ato Executivo de Decisão Administrativa – AEDA 040/REITORIA/2022. Cria o Programa de Educação para Pessoas Jovens, Adultas e Idosas do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-Uerj). 01/04/2022. Disponível em: https://www.uerj.br/wp-content/uploads/2022/04/Aeda-40-2022.pdf . Acesso em: 15/08/2024.

Published

2024-12-16

How to Cite

DA PAIXÃO FERNANDES, Andrea; TAVARES SILVA, Lincoln; TEDESCO VILARDO ABREU, Maria Teresa; DE ABREU FERRAZ, Rafael. FROM UNIVERSITY EXTENSION TO THE EDUCATION PROGRAM FOR YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE (PROEJAICAp-Uerj):: CAp-Uerj ITINERARIES. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 32, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.87364. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/87364. Acesso em: 1 may. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS ENCOMENDADOS