YORUBA NARRATIVES IN SCHOOL

PROBLEMATIZING THE NOTION OF PROGRESS IN AN ACTIVITY ON THE INDUSTRIAL REVOLUTION

Authors

  • Daniele Moreira Pedro II
  • Carolina Lima Vilela Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.84342

Keywords:

Decoloniality, ethnic-racial relations, Yaba, industrialization

Abstract

In this article, we present an excerpt from a larger research project aimed at integrating Yoruba narratives into the curriculum across various school subjects at a municipal school in Rio de Janeiro. By establishing a dialogue between teaching practices and the concepts of decoloniality as articulated by Catherine Walsh, and the Pedagogy of Crossroads by Luiz Rufino, we seek to foster intersections between school traditions and the appreciation of cultural diversity, particularly attentive to what Azoilda Trindade has presented as Afro-Brazilian civilizational values. Specifically in this article, we describe one of the proposed teaching practices, which involves a dialogical approach between the Itã narrative recounting the origins of the rivers of Obá and Oxum, female Orishas associated with waters, and the curricular content on the Industrial Revolution, suggesting a historical analysis of its consequences and issues related to Natural Sciences. We aim to strengthen the hypothesis that Yoruba cultural narratives support a decolonial pedagogy and an education committed to ethnic-racial relations, advocating for the inclusion of ancestral knowledge as a counterpoint to the Eurocentric view of progress. This emphasizes the existence of alternative perspectives on understanding the world beyond coloniality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Lima Vilela, Colégio Pedro II

Doutora em Educação UFRJ, Mestre em Geografia (UFRJ). Professora de Geografia do Colégio Pedro II (Ensino Fundamental e Médio) Professora do curso de Pós Graduação Teorias e Práticas da Geografia Escolar (Colégio Pedro II) e do Mestrado Profissional em Práticas da Educação Básica (MPPEB). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de geografia, história do currículo e das disciplinas. Pesquisadora do Núcleo de Estudos do Currículo (UFRJ), Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Práticas de Ensino de Geografia (NUPPEG - CPII), onde trabalha com o desenvolvimento de jogos para o Ensino de Geografia.

References

ANDERSON, Perry. "Modernidade e revolução." Novos estudos CEBRAP 14 (1986): 2-15.

BENISTE, José. Mitos Yorubás: o outro lado do conhecimento. Editora Bertrand Brasil, 202 DA

TRINDADE, Azoilda Loretto. Valores civilizatórios afro-brasileiros na educação infantil. Proposta Pedagógica, p. 30, 2005.

De Oliveira, E. D. (2012). Filosofia da ancestralidade como filosofia africana:: educação e cultura afro-brasileira. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), (18), 28-47.

DOS REIS NETO, J. A. (2021). Pensar-Viver-Água em Oxum para (Re)Encantar o Mundo. Revista Calundu, 4(2), 25. https://doi.org/10.26512/revistacalundu.v4i2.34344

DOS SANTOS, Antônio Bispo. Somos da terra. Cicatrizes da escravização, v. 29075, p. 22, 2018

HOBSBAWM, Eric. A era das revoluções: 1789-1848. Editora Paz e Terra, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo (Nova edição). Editora Companhia das Letras, 2019.

MACEDO, Roberto Sidnei. ATOS DE CURRÍCULOS: uma incessante atividade etnometódica e fonte de análise de práticas curriculares. Currículo sem Fronteiras.v. 13, n. 3, p. 427-435, set./dez. 2013

RUFINO, Luiz; DE MIRANDA, Marina Santos. Racismo religioso. Problemata: Revista Internacional de Filosofia, v. 10, n. 2, p. 229-242, 2019.

SANTOS, L. B. dos. O Pensamento de Abdias do Nascimento e Antônio Bispos dos Santos acerca dos valores civilizatórios quilombolas: propostas para uma reconfiguração da sociedade brasileira. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S. l.], v. 12, n. 33, p. 456–471, 2020. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/700. Acesso em: 12 abr. 2024.

Santos, Z. (2021). A descolonização do conhecimento: uma análise da dinâmica territorial em Nego Bispo, um intelectual quilombola / Decolonization of knowledge: an analysis of territorial dynamics in Nego Bispo, a quilombola intellectual. Brazilian Journal of Development, 7(1), 4861–4871. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-330

WALSH, C., Oliveira, L. F. de, & Candau, V. M. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos De Políticas Educativas, 26, 83. https://doi.org/10.14507/epaa.26.387

Published

2024-12-16

How to Cite

MOREIRA, Daniele; LIMA VILELA, Carolina. YORUBA NARRATIVES IN SCHOOL: PROBLEMATIZING THE NOTION OF PROGRESS IN AN ACTIVITY ON THE INDUSTRIAL REVOLUTION. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 32, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.84342. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/84342. Acesso em: 1 may. 2025.