TEACHER/STUDENT, A PATH OF CONTINUING TEACHER TRAINING FOR VISUAL LITERACY
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.83660Keywords:
Continuing Training, Visual Literacy, MultiliteraciesAbstract
There are multiple types of images and their readings are part of everyday life. School practices prioritize verbal production and reading such as deciphering letters and mastering the written code, and leave images and their textual possibilities in the background in the teaching-learning process. The opportunity for continued training for teachers working in the final years of Elementary School can offer a broader view of the act of reading and what it means to be a reader, as well as the educational possibilities that images present. Discussions about Multiliteracies and Multimodalities add knowledge to the theoretical framework of the study. The relevance of the work is justified by the need to value visual language, so present in everyday life, through reading and appreciation of images as tools in teaching practices of curricular contents of Elementary School II in line with the need for teachers to update their practices with an eye on multimodalities. The general objective of the study is: to provide continued training for teachers in the final years of elementary school with a focus on visual literacy. The specific objective of the work is: to present concepts of Visual Literacy, Multiliteracies and Multimodalities. The present study proposes innovations for teaching practice, where visual literacy enables multiple teaching tools. It is also intended that the aesthetic experience arising from contact with reading and appreciating images contributes to the continued training of Elementary School II teachers.
Downloads
References
ALVES, Andrea Santos. Letramento visual na educação básica: práticas inovadoras para o ensino e aprendizagem de arte. 1. ed. – Rio de Janeiro: Imperial Editora, 2020.
ARAUJO, Mairce da Silva et al . A atualidade de Paulo Freire em tempos de pandemia: tecendo diálogos sobre os desafios da educação e do fazer docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa , v. 16, e2116610, 2021 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092021000100221&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 15 abr. 2024. Epub 20-Out-2021. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.16.16610.009
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GLOSSÁRIO CEALE: termos de alfabetização, leitura e escrita para alfabetizadores. Belo Horizonte: UFMG/Ceale, 2016, s/p. em: 15 jul. 2016. Disponível em<https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes> Acesso em 26.mar,2023.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T .Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006 [1996].
MORAN, José. Aprendizagem significativa. Entrevista ao Portal Escola Conectada da Fundação Ayrton Senna, publicada em 01/08/2008, em www.escola2000.org.br/comunique/entrevistas/ver_ent.aspx?id=47
OLIVEIRA, Derli Machado. Gêneros multimodais e multiletramentos: novas práticas de leitura na sala de aula. (11, 2013). In: II Congresso Nacional Educação e Diversidade, Itabaiana/SE. Anais do VI Fórum Identidades e Alteridades. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/36810436/Texto_VI_Forum_19.pdf?1425177113=&response. Acesso em: 12 mar 2021.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: melhoramentos, 2012.
SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1999.
ROJO, Roxane. ENTRE PLATAFORMAS, ODAS E PROTÓTIPOS: NOVOS MULTILETRAMENTOS EM TEMPOS DE WEB2. The Especialist: descrição, ensino e aprendizagem, vol. 38, nº 1 jan-jul 2017.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.