DESAFIOS E BENEFÍCIOS DO TRABALHO INTERDISCIPLINAR NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E NO ENSINO MÉDIO: UM ESTUDO REALIZADO COM DOCENTES DA CIDADE DE NITERÓI - RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.83108

Keywords:

Interdisciplinarity, Knowledge, Challenges, Elementary School, High School

Abstract

In recent decades, the discussion regarding the importance and viability of interdisciplinary work in the educational field, as one of the possible means of contributing to facilitating the production and dissemination of knowledge, has generated many controversies. However, there is at least one passive point regarding its objective, which is to help spread knowledge, making it less fragmented and limited, thus providing an effective dialogue between the curricular components. This article aims to discuss the relevance of interdisciplinarity in the final years of Elementary and Secondary Education, based on research carried out with forty volunteer teachers from public and private education networks in the city of Niterói. The study sought to examine the possible challenges and benefits that interdisciplinary practice can offer and analyzed the statements of educators about their daily experiences in relation to this theme. The methodology used was based on a predominantly qualitative approach with quantitative treatment of part of the data and included information collection carried out by filling out forms. As a result, it was observed that teachers see the interdisciplinary approach as a potentially rich work possibility, but not without difficulties. According to the survey, the majority perceive this perspective as a way to develop a more comprehensive understanding of the problems that permeate society, to stimulate creativity and to promote greater involvement and commitment of the student body to school. . However, planning, availability of resources and personnel, and also the required knowledge, are obstacles to its effective implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, vol. 42, p.112-129, 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0100-15742012000100008&script=sci_abstract. Acesso em 14 out. 2023.

AUSUBEL, David. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Nova Iorque: Springer-Science+Business Media, 2000. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=wfckBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR9&dq=AUSUBEL&ots=ma0zfvUXDP&sig=bEyL1F5Jp05NzPinsBiIN5L_r20#v=onepage&q=AUSUBEL&f=false. Acesso em 14 out. 2023.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4ª. ed. Campinas: Papirus, 1992. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=lESxUJsjE9YC&oi=fnd&pg=PA3&dq=FAZENDA,+Ivani.+Interdisciplinaridade:+hist%C3%B3ria,+teoria+e+pesquisa.+4%C2%AA.+ed.+Campinas:+Papirus,+1992.&ots=-awVy4elhH&sig=V-4RansHOJWtGgjyfvXxDHLvADM#v=onepage&q&f=false. Acesso em 18 out. 2023.

GADOTTI, Moacir. Interdisciplinaridade: atitude e método. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2016. Disponível: https://silo.tips/download/interdisciplinaridade-atitude-e-metodo. Acesso em 15 out. 2023.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LIMA, M. F; ARAÚJO, J. F.S. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 21, p. 1-7, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-utilizacao-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-como-recurso-didatico-pedagogico-no-processo-de-ensino-aprendizagem Acesso em 22 mai. 2024.

MATTOS, A. M. A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Revista X, v. 1, p. 33-47, 2011. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/22474. Acesso em 17 out. 2023.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Trad. Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 9ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005. Disponível em: https://www.academia.edu/6449183/Ciencia_com_Consciencia_Edgar_Morin. Acesso em 17 out. 2023.

MORETTO, I. M.; DAMETTO, J. Desafios educacionais da era digital: adversidades e possibilidades do uso da tecnologia na prática docente. Revista Perspectiva, v. 42, p. 77-87, /2018. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/160_736.pdf Acesso em 22 mai. 2024.

NASCIMENTO, P. T. B.; MENDES, T. G. L.; BEZERRA, J. M.; ANDRADE, C. F. F. Educação Ambiental e projetos interdisciplinares: um olhar sobre os anos finais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v.2, p.18 - 26, 2018. Disponível em: https://revistabrasileirademeioambiente.com/index.php/RVBMA/article/view/56/150. Acesso em 26 nov. 23.

NORONHA, P. A.; ROTTA, J. C. G. Concepções de interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma proposta para a formação continuada de professores. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020008, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/67. Acesso em 22 mai. 2024.

POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v.1, p. 3 -15, 2005. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/95064. Acesso em 19 out. 2023.

PRENSKY, M. Digital Native, digital immmigrants. On the horizon, v. 9, p. 1-6, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em 19 out. 2023.

SANTOMÉ, Jurjo. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artmed, 1998. Disponível em: https://docero.com.br/doc/xc5x11v. Acesso em 19 out. 23.

SOUZA, M. A.; BUSSOLOTTI, J. M.; CUNHA, V. M. P.; FAZENDA, I. C. A. Currículo e interdisciplinaridade: O que dizem os estudantes de um mestrado profissional em educação. Imagens da Educação, v. 10, p. 104-124, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51219. Acesso em 27 out. 23.

Published

2024-12-16

How to Cite

ALMEIDA, Lidiane; MENEZES FERREIRA, Cristiane. DESAFIOS E BENEFÍCIOS DO TRABALHO INTERDISCIPLINAR NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E NO ENSINO MÉDIO: UM ESTUDO REALIZADO COM DOCENTES DA CIDADE DE NITERÓI - RJ. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 32, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.83108. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/83108. Acesso em: 21 may. 2025.