WAYS OF THINKING/DOING DANCE IN/OF SCHOOLS: A STUDY OF INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Joice De Oliveira Silva Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA), Volta Redonda - RJ
  • Marcelo Paraíso Alves

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.80543

Keywords:

Dance in school, Education, Rhythmic and expressive activities, Teaching

Abstract

Despite dance being a fundamental cultural bodily movement emphasized within the Physical Education curriculum, particularly advocated by the Language area of the National Common Core Curriculum (BNCC), its integration as an educational process in schools remains limited. This research endeavors to explore the state of dance development within Basic Education, specifically within Physical Education classes at the Middle School level in the municipal network of Volta Redonda. The investigation aims to address the following inquiries: What obstacles do Physical Education teachers encounter in implementing rhythmic and expressive activities in their classes? Are these challenges primarily rooted in technical aspects or influenced by underlying factors shaping teachers' decisions? Methodologically, an integrative literature review (ILR) was chosen, drawing from data retrieved from various databases including CAPES Theses and Dissertations Bank, SciELO, LILACS, and BV. The research employed specific combinations of descriptors such as "Dance in school," "Rhythmic and expressive activities," and "Teaching."

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Rosângela. A dança nas aulas de educação física no contexto escolar: desafios

da prática pedagógica. Revista Capoeira levado a sério. Uberaba- MG.2020

ALVES, Michelle Silva; FALCÃO, Ana Patrícia Siqueira Tavares; BRASILEIRO, Lívia Tenório; MELO, Marcelo Soares Tavares de; MEDEIROS, Flávio Roberto Carneiro de. O Ensino Da Dança no Ensino Fundamental II e Ensino Médio da rede Estadual de Recife–PE. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 2, abr./jun. 2015.

ANDRÉ, Carminda. Intervenção urbana como tática pedagógica: encontro com foliões. In: IX Congresso da ABRACE, nov. 2016, Uberlândia, p. 3284-3308. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/1783. Acesso em: 16 fev. 2024.

BNCC. Base nacional curricular comum. Disponível em: acessado dia: 12/01/2023. CÉSAR, Rosevania Valadares de Meneses; Santos, Virgínia Correia de Andrade.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2012.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física: a questão da organização do conhecimento e sua abordagem metodológica. 2012.

FERRAÇO, C.E., SOARES, M.C.S., AND ALVES, N. A potência das práticas e as artes de fazer com. In: Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação [online]. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018, pp. 55-69.

GODOI; Marcos; Grando, Beleni Salete; Xavier, Gutemberg Santana. Cultura e danças regionais em um projeto pedagógico de uma professora de Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 3, jul./set. 2018.

NADAI, Carolina Camargo de. 2017. Gambiarração: poéticas em composição coreográfica, Tese – Doutorado em Artes Cênicas (Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo.

RIBEIRO DA SILVA, Isabela; MELINA BECKER DA SILVA, Andressa. O impacto da pandemia Covid-19 na Educação Física escolar: uma revisão integrativa da literatura.Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.66952. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66952. Acesso em: 1 set. 2023.

SANTOS, A. Y. B.; SANTANA, W. B. de; MAIA, F. E. dá S. Reflexões acerca do processo de inserção do esporte nas aulas de Educação Física. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades. Rev. Pemo,[S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: 10.47149/pemo. v2i2.3587. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587. Acesso em: 9 fev. 2023.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, Jan.-Mar. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/abstract/?lang=pt. Acesso em; 3 jan. 2022.

SOARES, Carla Elisa S.; SILVA, Jaqueline R. Dança como conteúdo da educação física escolar. Revista Pensar a Prática. 2020, v.23:e55757.

SOUSA, N. C. P.; HUNGER, D.; CARAMASCHI, S.A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz: Revista de Educação Física (Online), v. 16, p. 496-505, 2010.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; Sandro CARAMASCHI. O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte. Rev Bras Educ Fís Esporte, 2014. http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/86667 acessado em: Mar. 2018.

UNESP. Tipos de revisão de literatura. Botucatu, SP. 2015. Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura.pdf. Acesso em: 30 de setembro de 2021.

VIEIRA; Pollyane Barros Albuquerque; Freire, Elisabete dos Santos; Rodrigues, Graciele Massoli. Folguedos juninos: o ensino da dança sob a perspectiva das dimensões dos conteúdos. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 55, p. 248-257, setembro/2018.

XAVIER, Fernanda; Almeida, Felipe Quintão; Gomes, Ivan. A relação do funk com a cultura escolar: entre dilemas e tensões. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 3, jul./set. 2018.

Published

2024-07-11

How to Cite

DE OLIVEIRA SILVA, Joice; PARAÍSO ALVES , Marcelo. WAYS OF THINKING/DOING DANCE IN/OF SCHOOLS: A STUDY OF INTEGRATIVE REVIEW. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 31, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.80543. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/80543. Acesso em: 3 jul. 2025.