MUSIC AND GEOGRAPHY TEACHING

FROM EVERYDAY CONCEPT TO SCIENTIFIC CONCEPT OF REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.80106

Keywords:

Music, Teaching, Concept, Region, IBGE macro-regions

Abstract

This study aims to use lyrics as pedagogical resources for the development of scientific concepts of region, regionalization and critical knowledge about the Brazilian macro-regions. The lyrics will be used as instruments to foster student’s commitment in the learning processes, aiming to relate the contents covered in the classroom with elements present in their daily lives. The everyday concepts and conceptions about the macro-regions of Brazil present in lyrics will be used as a starting point for the development of a more comprehensive and scientifically based knowledge, that is, powerful knowledge. Vygotsky's historical-cultural theory will be used to approach both everyday concepts and scientific concepts, aiming at the construction of conceptual thinking, knowledge that can be applied in different contexts. Then, a didactic sequence will be developed in order to develop more in-depth comprehension about the concept of region and a critical knowledge about the macro-regions of Brazil. Finally, a final assessment will be carried out to analyze the degree of student’s understanding of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Stefani França; LIRA, Jonata Rodrigo de Oliveira; ROCHA, Genylton OdilonRêgo da. A NOÇÃO DE AMAZÔNIA E A CATEGORIA DE REGIÃO NO ENSINO DEGEOGRAFIA: das representações sociais dos alunos à construção de sua identidade.Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 11, n. 21,, jan./dez., 2021, p.05-27. Disponível em:< https://doi.org/10.46789/edugeo.v11i21.994> acesso em 15 fev.2023

BECKER, Bertha. Uma nova regionalização para pensar o Brasil? In: LIMONAD, Ester;HAESBAERT, Rogério; MOREIRA, Ruy. (Org). Brasil, século XXI: por uma novaregionalização?agentes, processos, escalas. - Rio de Janeiro: Letra Capital Editora, 2015.p. 11-27

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.CASTRO, Daniel de. Geografia e música: a dupla face de uma relação. Espaço e Cultura,UERJ, RJ, N. 26, p. 7-18, 2009. Disponível em:< Cap-1.pmd (uerj.br)> acesso em 20Maio 2022.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção do conhecimento.Campinas, SP; Papirus, 2013- p. 87- 136

COUTO, Marcos Antônio Campos. Pensar por conceitos geográficos. In: Castelar,Sonia(org.). Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.p. 79-96

CORRÊA, Roberto Lobato; Geografia, Literatura e Música popular: uma bibliografia.Espaço e Cultura, UERJ, N. 6, p. 59-65, Jul/Dez 1998. Disponível em: acesso em 15 jun. 2022.

COSTA, Kelly Souza. Representações sociais e ensino de geografia: a geografia reveladano samba. Dissertação ( Mestrado) – Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues daSilveira – Cap-UERJ. 2018.

GOMES, Paulo César da Costa. O conceito de região e sua discussão. In: CASTRO, I. E.et al. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009. p. 49-76

HAESBAERT, Rogério. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no Nordeste.- Niterói: EDUFF, 1997HAESBAERT, Rogério. Regional- Global: dilemas da Região e Regionalização naGeografia Contemporânea. -ª ed- Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014

MACEDO, Cátia Oliveira; OLIVEIRA, Ana Cristina Freire de; SILVA, Sharlene Mougo.O ensino da Geografia por entre letras e canções. Revista Brasileira de Educação emGeografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 302-317, jul./dez., 2020.Disponível em:https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.724 acesso em 20 de maio de 2022

MARINHEIRO, Dulcimara Lugoboni. Região e regionalização nos livros didáticos deGeografia. 2009. Dissertação ( Mestrado)- Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC- SP. 2009.

PANITZ, Lucas Manassi. Geografia e música: uma introdução ao tema. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografia y Ciencias Sociales [En línea]. Barcelona: Universidade deBarcelona, 30 de mayo de 2012, Vol. XVII, nº 978. Disponível em: acesso em 15 de jun. 2022.

PAULA, Lucas Pinheiro de; SILVA, Ane Elyse Fernandes; NASCIMENTO, Carla CristinaNunes. A POTENCIALIDADE DA LINGUAGEM MUSICAL NO ENSINO DEGEOGRAFIA: fluxos migratórios no Brasil na canção ‘Fotografia 3x4’ deBelchior.Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 284-301, jul./dez., 2020. Disponível em: < A POTENCIALIDADE DA LINGUAGEMMUSICAL NO ENSINO DE GEOGRAFIA:: fluxos migratórios no Brasil na canção‘Fotografia 3x4’ de Belchior | Revista Brasileira de Educação em Geografia(revistaedugeo.com.br)> acesso em 10 de out. 2022PINHEIRO, Isadora;

LOPES, Claudivan Sanches. A Geografia na Base Nacional ComumCurricular (BNCC): percursos e perspectivas. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 39, 2021, p.1-25

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação -Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SCHNEIDER, Eduarda Maria; FUJII, Rosangela Araújo Xavier; CORAZZA, Maria Júlia.Pesquisa quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de Ciências. RevistaPesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v.5, n.9, dez. 2017, p. 569-584

VIEIRA, Noemia Ramos. O conceito de Região e o ensino de Geografia: desencontrosentre o saber escolar e o saber acadêmico. Revista Formação, n.20, volume 1, Ano 2013 -p. 21-37. Disponível em: acesso em 20 de out. 2022

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p.1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em:< Rev101_04ARTIGOS.pmd (scielo.br)> acesso em 25 Ag. 2022.

Published

2024-06-28

How to Cite

DUARTE, Ronaldo; FONTELES SANTANA, Antonia Lelisa. MUSIC AND GEOGRAPHY TEACHING: FROM EVERYDAY CONCEPT TO SCIENTIFIC CONCEPT OF REGION. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 31, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.80106. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/80106. Acesso em: 2 may. 2025.