The FORMATION OF THE CONCEPTS OF CITY AND URBAN IN UNDERGRADUATE GEOGRAPHY COURSE

Authors

  • Felipe Tavares FEBF/UERJ
  • Arthur Barciela Pimenta PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.79792

Keywords:

Geography teaching, graduation, geographical reasoning

Abstract

Problematizing the role of knowledge of the city in school is a fundamental point for teaching geography that is committed to forming critical citizens, especially by linking the lived space of students - and their cultural references - to the curriculum and practices developed in the classroom. To this goal, the development of geographical reasoning in urban contexts must take into account different scales of analysis and multiple dimensions of spatiality, because citizenship is marked by this multidimensionality. This paper presents the pedagogical paths taken in the training of Geography undergraduate students in 2020 and 2021, based on the proposal to build the concepts of city and urban (space), within the scope of the Urban Geography subject. This proposal consisted of five stages: 1) "Collecting previous knowledge"; 2) Directed study and "top-down construction" of the concept; 3) Evaluation path 1: dissertation text; 4) Evaluation path 2: Participatory urban planning proposal; and 5) Feedback from students on the construction processes using a form. We found that it is not possible to do without the construction of concepts in the context of teacher training, and that a methodological and didactic approach is needed that goes beyond the memorization of content and transcends the formal curriculum, the syllabus, taking into account the socio-spatial dynamics actually experienced and meaningful to the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Tavares, FEBF/UERJ

Professor Adjunto do Departamento de Geografia da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF/UERJ). Doutor em Geografia pela PUC-Rio.

References

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? terra Livre,São Paulo, n.16, p.133-152, 2001.

CAMPOS, Andrelino. Do quilombo à favela: a produção do “espaço criminalizado” no Rio deJaneiro. 4ª ed, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

CAPEL, Horacio. La definición de lo Urbano. Estudios Geográficos, n.138-139, p.265-301, 1975.

CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.). Crise urbana. São Paulo, Contexto. 2015.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. La utopía de la “gestión democrática de la ciudad”. Scripta Nova,vol. IX, n.194(1), 2005.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP:Papirus, 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&AAlfa Comunicação, 2019.

CORRÊA, Roberto Lobato. O Espaço urbano. 4ª edição, Editora Ática: São Paulo,1989.

CRUZ, Walter Carmo. A “Teoria como caixa de ferramentas”: Reflexões sobre o uso dos conceitosna pesquisa em Geografia. In: Anais do X ENCONTRO ANPEGE, 2013, Campinas-SP, p.4454-4466.

DOS SANTOS, Renato Emerson. Sobre relações raciais no campo da geografia urbana brasileira:algumas notas introdutórias a partir dos eventos nacionais da Associação dos GeógrafosBrasileiros (AGB). In: COSTA, Carmem Lúcia (org.). Gênero e diversidade na escola : espaço ediferença: abordagens geográficas da diferenciação étnica, racial e de gênero. Dados eletrônicos. -Goiânia : Gráfica UFG, 2018

FERRÃO, João. Governança democrática metropolitana: como construir a “cidade dos cidadãos”. IN: FERREIRA, Alvaro et. al. Desafios da metropolização do Espaço. Rio de Janeiro:Consequência, 2015, p.209-224.

FERREIRA, Alvaro. A imagem virtual transformada em paisagem e o desejo de esconder astensões do espaço: por que falar em agentes, atores e mobilizações? I SIMEGER, Rio de Janeiro:Consequência, 2013.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Dos PCNs a BNCC: O ensino de Geografia sob o domínioneoliberal. Geo UERJ, 30, p.419-439, 2017.

GUIMARÃES, Geny Ferreira. Rio Negro de Janeiro: olhares geográficos de heranças negras e oracismo no processo-projeto patrimonial. Tese de Doutorado, Pós-Graduação em Geografia doInstituto de Geociências da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. 1 ed. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2014.

LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana, Editora UFMG, 2002.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. 5ª edição, São Paulo: Centauro Editora, 2008.

LENCIONI, Sandra. Observações sobre o conceito de cidade e urbano. GeoUSP, Espaço eTempo, São Paulo, n.24, pp.109-123, 2008.

MARICATO, Ermínia. As ideias fora do lugar e o lugar fora das ideias: Planejamento urbano noBrasil. In: ARANTES, O.; VAIVER, C.; MARICATO, E. A cidade do pensamento único:desmanchando consensos. 3ª edição, Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

OLIVEIRA, Denílson Araújo. Colonialidade, biopolítica e racismo: uma análise das políticasurbanas na cidade do Rio de Janeiro. In: CRUZ, Walter do Carmo; OLIVEIRA, Denílson Araújode. Geografia e giro descolonial: experiências, ideias e horizontes de renovação do pensamentocrítica. 1ª edição, Rio de Janeiro: Letra Capital, 2017. PEREIRA, Diamantino. Geografia escolar: conteúdos e/ou objetivos?. Caderno Prudentino deGeografia, n.17, 1995.

ASCENÇÃO, Valéria de O. Roque; VALADÃO, Roberto Célio. Complexidade conceitual naconstrução do conhecimento do conteúdo por professores de geografia.Revista Brasileira deEducação em Geografia, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 05–23, 2018. DOI: 10.46789/edugeo.v7i14.458.Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/458. Acesso em: 31maio. 2022. 2017.

ASCENÇÃO, Valéria de O. Roque; VALADÃO, Roberto Célio. Professor de Geografia: entre oestudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. XIII ColóquioInternacional de Geocrítica, Barcelona, 2014.

SANTOS, Boaventura de Sousa (org.). Democratizar a democracia: os caminhos da democraciaparticipativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

SANTOS, Milton. A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993

SOUZA, Marcelo Lopes de. O desafio metropolitano: um estudo sobre a problemática sócio-espacial nas metrópoles brasileiras. 2ª edição, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

STRAFORINI, Rafael. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. EstudosAvançados, 32 (93), 2018.

SWYNGEDOUW, Erik. A cidade como um híbrido: natureza, sociedade e “urbanização-cyborg”.In Henri Acselrad (org.) A duração das cidades: sustentabilidade e risco nas políticas urbanas. Riode Janeiro: DP&A Editora, 2001.

TAVARES, Felipe Rangel. Metropolização do espaço e enredamentos de rebeldia e resistência: dabiopolítica espacial de negação do ser política às tramas políticas de ação rebelde. Tese deDoutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Geografia eMeio Ambiente, Rio de Janeiro, 2020.

Published

2024-06-28

How to Cite

TAVARES, Felipe; BARCIELA PIMENTA, Arthur. The FORMATION OF THE CONCEPTS OF CITY AND URBAN IN UNDERGRADUATE GEOGRAPHY COURSE. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 31, 2024. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2024.79792. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/79792. Acesso em: 7 jul. 2025.