STORYTELLING AS AN ACTIVE METHODOLOGY IN THE DISCUSSION OF SOLID WASTE AND ENVIRONMENT ON SCIENCE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.79775Keywords:
Active Methodologies, Education, Teaching Strategies, Science TeachingAbstract
Science and Biology Teaching should instigate research, making it more personal, tangible and inspiring. In this sense, Active Methodologies can collaborate as a strategy to help educators achieve objectives in the classroom. Storytelling, as an example of Active Methodology, can help learning, adding concepts such as learning by association, familiarity and empathy, focusing on the student's affection through the story told, generating more interest in the student and reducing school dropout rates. Therefore, this work sought to investigate how Storytelling can help in learning about Solid Waste and the Environment. The theme developed arose from the need to discuss current teaching-learning processes and their developments, which are widely debated in the social and school spheres. For the development of this work, a basic research was carried out, with an exploratory and descriptive character, with a qualitative and quantitative approach, in which, using a Didactic Sequence, it was proposed to verify whether Storytelling would be well received and would influence the learning from students in the sixth year of Elementary School. According to the results obtained, Storytelling can meet the expected premises for an Active Methodology if it is associated with some auxiliary strategies, such as asking thought-provoking questions, aiming for more effective student participation, in addition to the use of content fixation activities during the narrative of the stories.
Downloads
References
AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Tradução: Ligia Teopisto, Lisboa, Paralelo Editora, 1. Ed, 2003.
BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 Jan. 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2014.533%2C%20DE%2011%20DE%20JANEIRO%20DE%202023&text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20de,30%20de%20outubro%20de%202003. Acesso em: 06 Outubro 2023.
COSTA, Danielle Lima. Filosofia da educação: do ideário educacional de Rousseau à sua atualização e recepção na Escola nova. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar) - Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2014. f. 10 e 37. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/1520. Acesso em: 09 abr. 2022.
COSTA, Edith Gonçalves; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de. Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21043, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/YXgySDyprZJXPQJg76T6fNn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 abr. 2024.
CALIANI, Fernanda; BRESSA, Rebeca. Refletindo sobre a aprendizagem: as teorias de Jean Piaget e David Ausubel. In: COLLOQUIUM HUMANARUM, vol. 14, nº Especial, dezembro de 2017, Presidente Prudente – SP. Resumo. São Paulo: Unoeste, 2017, p. 671–77.
DARROZ, Luiz; ROSA, Cleci; GHIGGI, Caroline. Método tradicional x aprendizagem significativa: investigação na ação dos professores de física. Aprendizagem Significativa Em Revista, n. 5, 70–85, 2015.
DA SILVA, Alexandre Fernando; FERREIRA, José Heleno; VIEIRA, Carlos Alexandre. O ensino de Ciências no ensino fundamental e médio: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Rev. Exitus, v.7, n.2, p. 283–304. Santarém, maio/ago 2017. Epub 16-Maio-2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602017000200283. Acesso em: 09 abril. 2024.
FEIJOO, Ana. Medidas de tendência central: A pesquisa e a estatística na psicologia e na educação. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010.
GIL, Antônio. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas S.A. 4. Ed. p. 17 – 130, 2002.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986, p. 25 – 43.
MACHADO, Mariana et al. Elaboração de um jogo didático de biofísica como ferramenta de aprendizado e motivação para acadêmicos do curso de medicina. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 43, ed. 20210101, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/zkTtw3NQZDQSX44xxtVYjzB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 abril. 2024.
MELO, Tiago; TACAHASHI, Dirce; FREITAS, Paola; OLIVEIRA, Patrícia. O olhar do docente acerca dos alunos que trabalham inseridos nas metodologias ativas de aprendizagem. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 134–138, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/17648. Acesso em: 15 maio. 2022.
MESQUITA, Ana; SILVA, Paola; GREGÓRIO, Ruan; BARROS, Marcelo. Aprendendo a organização da tabela periódica e o uso cotidiano dos elementos químicos. Pedagogia em Foco, Iturama – MG, vol. 14, n° 12, p. 168 dezembro de 2019.
MORAES, Ronny. A aprendizagem significativa de conteúdos de biologia no ensino médio, mediante o uso de organizadores prévios e mapas conceituais. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande - MS, 2005. f. 76. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/7796-a-aprendizagem-significativa-de-conteudos-de-biologia-no-ensino-medio-mediante-o-uso-de-organizadores-previos-e-mapas-conceituais-com-apoio-de-um-software-especifico.pdf. Acessado em: 12 mai. 2022
MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p.1-9. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 15 de fev. 2022.
NASCIMENTO, Francisco. Classificação da Pesquisa: Natureza, Método ou Abordagem Metodológica, Objetivos e Procedimentos. Brasília: Thesaurus, Ed. 1, p. 01 – 10, 2016.
SILVA, Sani de Carvalho Rutz da; SCHIRLO, Ana Cristina. Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel: reflexões para o ensino de física ante a nova realidade social. Imagens da Educação, v. 4, n. 1, p. 36-42, 2014.
SILVA, Jandilene; SILVA, Maria; ALVES, Segirlaine. A aplicação da avaliação diagnóstica no ambiente escolar: Um olhar reflexivo. Monografia (graduação em Pedagogia) – UFPB/CE, João Pessoa, vol. 1, p. 15 - 43, 2014.
SILVA, Eva Alves da; DELGADO, Omar Carrasco. O processo de ensino-aprendizagem e a prática docente: reflexões. Rev. Espaço Acadêmico, v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2019/04/revista-espaco-academico-v08-n02-artigo-03.pdf. Acesso em: 10 abril 2024.
TRIVELATO, Sílvia; TONIDANDEL, Sandra. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequência de ensino da biologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17, n. especial, p. 97, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/VcyLdKDwhT4t6WdWJ8kV9Px/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 mai. 2022.
VALENÇA, Marcelo; TOSTES, Ana. O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo. Carta Internacional, vol. 14, n. 2, agosto de 2019.
VIZZOTTO, Patrick Alves; DEL PINO, José Cláudio. O uso do Teste de Alfabetização Científica Básica no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.22, n.15846, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/CbPWVprgbZSPrzJnKZjVymm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 abril. 2024.
WILWERT, Maria; FADEL, Luciane; CUNHA, Cristiano; SILVA, Solange. Revisão sistemática de estudos sobre a contação de história (storytelling) como facilitador da aprendizagem no ensino fundamental. Cadernos de Educação, Santa Catarina, n. 65, outubro de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.