“THE MOVEMENT WAS NOT IN VAIN”
Narratives of Student Participants in the 2016 University Occupation Movement
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.79754Keywords:
Student Spring, Objective Hermeneutics, Student NarrativesAbstract
The Brazilian student movement, both in the secondary and university spheres, can be seen as a relevant agent of dissent and a vanguard in the pursuit of educational and social changes. Notably, one of the significant aspects that garnered national attention was the student occupation movements in educational institutions, secondary schools, and universities, which took place in the years 2015 and 2016. Thus, this manuscript aims to analyze the contributions of the student occupation movement that occurred in 2016 at the Federal University of Ceará (UFC) from the perspective of its participants. As a method, the narrative of lived experiences was used, through the analysis of interviews conducted with former student participants in the 2016 occupations. The interviews obtained were transcribed and subjected to data analysis based on Objective Hermeneutics, an analytical method used for the investigation of social interactions. The reflections from this study indicate that, despite being constructed in the same context, there is a unique vision and individual experience of each student, which contributes to a collective struggle proposal. The accounts presented here affirm the impact that the movement had on the academic community, the occupied institutions, the governing authorities, and, especially, on the interrelation between the individual students and the collective movement of these youth.
Downloads
References
ARAGÃO, D. A. S.; MENDONÇA, ÉRIKA DE S.; GOMINHO, K. C.; DE SANTANA, N. R. R. R. Participação política juvenil: produção de sentidos no contexto de ocupações de universidades públicas. Barbarói, v. 1, n. 53, p. 26-48, 21 out. 2019. doi: 10.17058/barbaroi.v1i53.12878.
BRASIL. Emenda Constitucional Nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências.
BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Conversão da Medida Provisória nº 746, de 2016. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral.
CORTI, A. P. de O.; CORROCHANO, M. C.; SILVA, J. A da. “Ocupar e resistir”: a insurreição dos estudantes paulistas. Educação & Sociedade, v. 37, n. 137, p. 1159-1176, out-dez. 2016. doi: 10.1590/ES0101-73302016167337.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. doi: 10.1590/S0034-75901995000200008
GROPPO, L. A.; TREVISAN, J. R. F.; BORGES, L. F.; BENETTI, A. M. Ocupações no Sul de Minas: autogestão, formação política e diálogo intergeracional. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 141–164, 2017. doi: 10.20396/etd.v19i1.8647616.
HONORATO, C. Arte E Pedagogia Das Ocupações: Emergências Da Juventude Auto-organizada. Revista Educação, Artes E Inclusão, v. 15, n. 4, p. 8-35, 2019. doi: 0.5965/1984317815042019008.
LIMA, M. E. C. de C.; GERALDI, C. M. G.; GERALDI, J. W. O trabalho com narrativas má investigação em educação. Educação em Revista. 2015, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015. doi: 10.1590/0102-4698130280.
MAYRING, Ph. Einführung in die qualitative Sozialforschung: Eine anleitung zu qualitativem Denken [Introdução à pesquisa social qualitativa: uma orientação ao pensamento qualitativo] (tradução de Hartmut Günther). Weinheim: Beltz, 2002.
MORAIS, S. P. "Autonomia e experiências sociais: ocupações de escolas públicas na cidade de Uberlândia/MG (2016)." Projeto História v. 63, p. 175-204, 2018. doi: 10.23925/2176-2767.2018v63p175-204.
OLIVEIRA, F. de L.; FEITOSA, R. A. Primavera Estudantil e o Movimento de Ocupações (2015-2016): uma Revisão Narrativa da Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 23, n. 5, p. 901–909, 2023. doi: 10.17921/2447-8733.2022v23n5p919-927.
PAIVA, V. L. M. de O. e. A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista Brasileira de Linguística Aplicada [online]. 2008, v. 8, n. 2, p. 261-266, 2008. Disponível em: 10.1590/S1984-63982008000200001.
PEÇANHA, V. L.; ALMEIDA, M.. Fazendo Pedagogia da Autonomia com a Ocupa IEPIC. Revista Perspectiva Sociológica, n. 21, 1º sem., p.69-80, 2018. doi: 10.33025/rps.v1i21.1744.
PIOLLI, E.; PEREIRA, L.; MESKO, A. de S. R. A proposta de reorganização escolar do governo paulista e o movimento estudantil secundarista. Crítica Educativa, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 21-35, 2016. doi: 10.22476/revcted.v2i1.71.
PINHEIRO, D. Escolas ocupadas no Rio de Janeiro em 2016: motivações e cotidiano. Revista Iluminuras, v. 18, n. 44, p. 265-283, 2017. doi: 10.22456/1984-1191.75746.
REIS, M.; SARAIVA, L. H. G. Análises hermenêuticas nas pesquisas com crianças de duas escolas de educação infantil de Belo Horizonte. @rquivo Brasileiro de Educação, v. 6, n. 15, p. 46-75, 9 dez. 2019. doi: 10.5752/P.2318-7344.2018v7n15p46-75
SILVA, G. R. F.; MACÊDO, K. N. F.; REBOUÇAS, C. B. A.; SOUZA, A. M. A. Entrevista como técnica de pesquisa qualitativa. Online braz j nurs [internet]. 2006 Jan [cited month day year];v. 5, n. 2, p.246-257, 2006
VIEIRA, K. A. L. Hermenêutica na educação: um método para a compreensão da realidade educacional. Educação em Foco, [S. l.], v. 22, n. 37, p. 8–26, 2019. doi: NNARRA7910.24934/eef.v22i37.2734.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.