“ON ANY SHEET I DRAW A YELLOW SUN”: AN EDUCATIONAL PROJECT IN A CLASSROOM OF STUDENTS WITH MULTIPLE DISABILITIES ASSOCIATED WITH VISUAL IMPAIRENT
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.78980Keywords:
project, multiple disabilities, recreational, specialized schoolAbstract
The article consists of a report on the experience of a teacher in a school specializing in visual impairment, referring to the culmination of the “Aquarela” pedagogical project. In this classroom, the educational profile is characterized by serving students with visual impairments associated with multiple disabilities. In this way, the teacher-author prioritized the construction of a transformative and inclusive pedagogical practice, through educational methodologies related to Paulo Freire's conception of “generative themes” in the construction of knowledge. Therefore, the article aims to describe pedagogical actions developed based on the need for a playful approach, using elements referring to the lyrics of the song "Aquarela", by composer Toquinho. Different pedagogical proposals were made in the classroom. The teacher-author used methodologies that addressed different forms of verbal or non-verbal communication, highlighting the social elements of students' daily lives and developing bodily senses throughout the activities. Finally, the article aims to deconstruct the stereotype of barriers limiting the construction of the teaching-learning process for students with multiple disabilities in the classroom. The article brings together the set of planned pedagogical actions and their implementation in the classroom to reflect the need for critical mediation in serving students with unique specificities in the educational space, seeking to guarantee the defense of an inclusive, democratic and plural education.
Downloads
References
BOATO, Elvio Marcos. Henry Wallon e a deficiência múltipla: uma proposta de intervençãopedagógica. Edições Loyola, São Paulo, 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). CensoEscolar de 2022: diretoria de estatísticas educacionais. Brasília, DF: Inep, 2023.
CAMPOS.M.M.Pré escola: entre a educação e o assistencialismo. In: ROSEMBERG, Fúlvia( Org).Creche. São Paulo, Cortez, p.11-19, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
KISHIMOTO,Tizuco(org). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 1996.
LUDKE, M; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. [2. ed]. -[Reimpr.].Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.
PRETTO, N. D. L.; D’ÁVILA, C. Editorial - Dossiê Ludicidade e formação de professores.RevistaEntreideias: educação, cultura e sociedade,[S. l.], v. 3, n. 2, 2014.
ROCHA, M. G. de S. da; PLETSCH, M. D.Deficiência múltipla: disputas conceituais e políticas educacionais no Brasil.Revista Cadernos de Pesquisa, v. 22, nº. 1, jan-abril de 2015.
RODRIGUEZ, I. A. & SILVA, E. R. & CAPELLINI, V. L. & SANTOS, F. H. A música e a pessoacom deficiência: uma revisão narrativa da literatura.Revista Música e Linguagem. Vitória/ES. Vol.1,nº4 (agosto/2015), p.37-51.
PIMENTA, Selma Garrido (Org.).Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo:Cortez, 1999.
TARDIF, Maurice.Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude.O trabalho docente: elementos para uma teoria dadocência como profissão de interações humanas. 9ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VYGOTSKY, Aprendizagem e desenvolvimento cognitivo intelectual da idade escolar. In: LURIA,LEONTIEV, VYGOTSKY etal . Psocologia e Pedagogia. Lisboa: Estampa, 1991. Sites: PáginadoCensoEscolar. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.