CONTRIBUTIONS OF A PEDAGOGICAL INTERVENTION WITH FLIPPED CLASSROOM AND DICT TO THE TEACHING OF UNIVERSAL GRAVITATION
DOI:
https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2024.78084Keywords:
Physics teaching, DICT, Flipped classroomAbstract
The teaching of physics was based on the mere transmission of content for many years, a reality still observed in several school communities. The learning difficulties of this discipline and the need for the student to occupy the central position of the teaching process require new methodologies, especially when the inseparability of Physics with Mathematics is put into discussion. In this perspective, the intervention presented in this report aimed to lead students of the 3rd grade of high school of a public school, in Pires do Rio – Goiás, to the search and learning of scientific knowledge of the theme "Universal Gravitation" on their own, in order to verify the contributions of the teaching of the theme mentioned with the joint use of a digital information and communication technology (DICT) and the flipped classroom methodology. The results showed that the approach taken is innovative in the educational environment in which the participating students are inserted. It was found that the combination of a DICT with the inverted classroom in this intervention brought benefits to the scientific training of the protagonist and active student. The importance of future interventions of this nature with other methodologies and approaches is highlighted.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3ª. Lisboa: Edições, v. 70, n. 1, p. 223, 2004.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: Uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BERRETT, D. How flipping the classroom can improve the traditional lecture. The Education Digest, v. 78, n. 1, p. 36, 2012.
BISHOP, J. A Controlled study of the flipped classroom with numerical methods for engineers. Tese (Doutorado em Ensino de Engenharia) - UTAH State University, Logan, 2013.
BISHOP, J. L.; VERLEGER, M. A. The Flipped Classroom: A Survey of the Research. In: ASEE ANNUAL CONFERENCE & EXPOSITION, Washington DC, American Society for Engineering Education, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
LIMA, R, P, O.; MOITA, F. M. G. S. A tecnologia e o ensino de química: jogos digitais como interface metodológica. In book: Tecnologias digitais na educação, EDUEPB, 2011.
LUTZ, M. R.; GOMES, A. C. F. N. et al. Panorama sobre o (des) uso das tecnologias da informação e comunicação na educação básica em escolas públicas de Alegrete. In: VII Encontro Mineiro de Educação Matemática, São João del Rei, 2015.
MARQUES, J. P. A “observação participante” na pesquisa de campo em Educação. Educação em Foco, v. 19, n. 28, p. 263-284, 2016.
MOREIRA, D. A. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.
PAVAN, G. A. O uso das tecnologias no ensino de ciências. Cadernos PDE, Secretaria de Educação do Estado do Paraná, ISBN 978-85-8015-093-3, Paraná, 2016.
PAVANELO, E.; LIMA, R. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, ago. 2017.
PEREIRA, D, S. C. O ato de aprender e o sujeito que aprende. Construção psicopedagógica, São Paulo, v. 18, n. 16, p. 112-128, jun. 2010.
SCHUARTZ, A. S.; SARMENTO, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. R. Katál., Florianópolis, v.23, n.3, p.429-438, 2020.
VALENTE, J. A. Aprendizagem Ativa no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Notícias, Brusque, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista e-Mosaicos Revista Multidisciplinar de Ensino, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ) está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Os direitos autorais de todos os trabalhos publicados na revista pertencem ao(s) seu(s) autor(es) e coautor(es), com o direito de primeira publicação cedido à e-Mosaicos.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons adotado pela revista.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.
Após a primeira publicação, o autor tem autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que feita a citação completa da mesma autoria e da publicação original.
O autor de um artigo já publicado tem permissão e é estimulado a distribuir o seu trabalho online, sempre com as devidas citações da primeira edição.