ONLINE TEACHING-LEARNING STRATEGY ON NUTRITIONAL THERAPY FOR UNDERGRADUATE STUDENTS IN THE HEALTH AREA

Authors

  • Andreia Araujo Lima Torres Universidade de Brasília
  • Kelb Bousquet-Santos Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2014.9982

Keywords:

Formação de Recursos Humanos, Ensino, Videoaulas, Objetos de aprendizagem, Desenho Instrucional

Abstract

Multidisciplinary teams on nutritional therapy require knowledge on enteral and parenteral nutrition, without which the care of patients with special dietary needs is compromised. In the Campus Ceilândia of University of Brasilia, one single nutrition course is available to students of Nursing, Pharmacy, Physiotherapy, Occupational Therapy and Collective Health. The course covers a range of topics, and students consider "nutritional therapy" the most complex of them. To improve their understanding on the subject, two video lectures were created, edited and made available through a virtual learning environment (Moodle), which also served as preparation for the actual classes. This study evaluated the effect of this material on the learning and satisfaction of these students. The videos were produced considering the principles of cognitive theory. The satisfaction scoring scale was available to students via Moodle. Tests to evaluate learning were taken in the classroom. We evaluated the ratio between the number of accesses to the video classes and the students’s performance on assessments and the final grade, by Spearman correlation. There was a high degree of student satisfaction with the material. It was also observed that the more students viewed the video classes the higher were the grades in the assessments. The videos were adequate for teaching the proposed content. Further studies are required to assess the cost-effectiveness of this strategy among health professionals working within the SUS (Public Healthcare Service).

DOI: http://dx.doi.org/10.12957/demetra.2014.9982

Author Biographies

Andreia Araujo Lima Torres, Universidade de Brasília

Nutricionista, mestre em nutrição humana, especialista em nutrição clínica, especialista em nutrição esportiva e funcional, especialista em desenho instrucional, doutoranda do programa Ensino na Saúde (UnB)

Kelb Bousquet-Santos, Universidade de Brasília

Nutricionista, doutora em Fisiopatologia Clínica e Experimental, Professora adjunta da Universidade de Brasília

References

– Frenk J, Chen L, Butta Z, Cohen J et al. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet 2010; 376(9756): 1923-1958.

– WHO. The World Health Report 2006 - working together for health. 2013. Disponível em: http://www.who.int/whr/2006/en/

– Haddad AE, Morita MC, Pierantoni CR, Brenelli SL, Passarella T, Campos FE. Formação de profissionais de saúde no Brasil: uma análise do período de 1991 a 2008. Revista de Saúde Pública 2010; 44(3): 383-393.

– Barbosa MA, Brasil VV, Sousa ALL, Monego ET. Refletindo sobre o desafio da formação do profissional de saúde. Revista Brasileira de Enfermagem 2003; 56(5): 574-576.

– Pierantoni CR, Varella TC, Santos MR, França T, Garcia AC. Gestão do trabaho e da educação em saúde: recursos humanos em duas décadas do SUS. Physis. Revista de saúde coletiva 2008; 18(4): 685-704.

- Costa, R.K.S & Miranda, F.A.N. Formação Profissional no SUS: oportunidades de mudanças na perspectiva da estratégia de saúde da família. Trabalho, Educação e Saúde 2009; 6(3): 503-17.

- Vieira ALSV,. Amâncio Filho A. Ministério da Saúde: a dinâmica das graduações em saúde no Brasil: subsídios para uma política de recursos humanos, p. 17-23. 2006.

- Mendes EV. As redes de atenção à saúde. Brasília: Organização Pan-Americana de Saúde. 549p. 2011. Disponível em: http://apsredes.org/site2012/wp-content/uploads/2012/03/Redes-de-Atencao-mendes2.pdf

- Mendes EV. O cuidado das condições crônicas na atenção primária à saúde: o imperativo da consolidação da estratégia da saúde da família. Brasília: Organização Pan-Americana de Saúde. 512p. 2012. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cuidado_condicoes_atencao_primaria_saude.pdf

- Haddad J, Roschke M, Davini M. Educación permanente de personal de salud. Washington: OPS/OMS, 1994.

- Ceccim RB, Feuerwerker L. O Quadrilátero da Formação para a Área da Saúde: Ensino, Gestão, Atenção e Controle Social. PHYSIS Revista de saúde coletiva 2004; 14(1): 41- 65.

– Oliveira MAN. Educação à Distância como estratégia para a educação permanente em saúde: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Enfermagem 2007; 60(5): 585-589.

- Resolução RDC ANVISA nº. 63, 2000 jul 6. Aprova o Regulamento Técnico para fixar os requisitos mínimos exigidos para a Terapia de Nutrição Enteral. Pub DO [Jul 6 2000].

- Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Acesso à Internet e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Brasília; 2005.

- Terrion JL, Aceti V. Perceptions of the effects of clicker technology on student learning and engagement: a study of freshmen Chemistry students. Res Learning Technology. 2012; 20: 16150.

- Garrison JA, Kochi JK. Web-based distance continuing education: a new way of thinking for students and instructors. Bull Med Libr Assoc. 2000; 88(3): 211-217.

– Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Alimentação e Nutrição. Brasília: Ministério da Saúde, 2012. 83p.

- Wong G, Grenhalgh T, Pawson R. Internet-based medical education: a realist review of what works, for whom and in what circunstances. BMC Medical Education 2010; 10(12):1-11.

– Camargo LDVL, Garofalo S, Coura-Sobrinho J. Migrações da aula presencial para a videoaula: uma análise da alteração de mídium. Quaesto. 2011; 13(2):79-91.

– Abbad GS, Zerbini T, Borges-Ferreira MF. Medidas de reação a cursos presenciais. In: Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: ferramentas para gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed; 2012, p. 78-90.

– Whittingham JRD, Ruiter RAC, Castermans D, Huiberts A, Kok G. Designing effective health education materials: experimental pre-testing of a theory-based brochure to increase knowledge. Health Education Research 2008; 23(3): 414-426.

- Abdous M, Yoshimura M. Learner outcomes ans satisfaction: A comparison of live vídeo-streamed instruction, satellite broadcast instruction, and face-to-face instruction. Computers & Education 2010; 55: 733-741.

– Sena EF. As videoaulas de um curso a distância: obstáculos didáticos/pedagógicos e suas implicações na aprendizagem do aluno. Anais do Simpósio Internacional de Educação a Distância. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 2012. 13p.

Published

2014-07-17

How to Cite

Torres, A. A. L., & Bousquet-Santos, K. (2014). ONLINE TEACHING-LEARNING STRATEGY ON NUTRITIONAL THERAPY FOR UNDERGRADUATE STUDENTS IN THE HEALTH AREA. DEMETRA: Food, Nutrition & Health, 9, 357–367. https://doi.org/10.12957/demetra.2014.9982