ver as crianças brincando: por uma terra alegre

Autores

  • evangelina uskokovic Stone Creek Elementary School, Irvine, CA, USA
  • theo uskokovic Stone Creek Elementary School, Irvine, CA, USA
  • vuk uskokovic San Diego State University https://orcid.org/0000-0003-3256-1606

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.65791

Palavras-chave:

discriminação etária, mapeamento do comportamento, brincadeira de crianças, parque infantil, pessoas menores

Resumo

 

Ver crianças a brincar é um passatempo preferido de muitas pessoas mais velhas. No entanto, devido a crescentes preocupações de segurança, os pais têm-se tornado cada vez mais reticentes quanto à ideia de estranhos observarem os seus filhos em recreios e parques infantis. Isto cria um fosso intergeracional na comunicação, com consequências potencialmente prejudiciais para todos os grupos sociais. Foram realizadas entrevistas orais e inquéritos escritos que verificaram a hesitação sentida por pessoas mais velhas, especialmente nos Estados Unidos, em passar tempo em parques infantis, apesar de acharem estimulante a proximidade com crianças. Foram realizadas observações comportamentais em parques infantis em Irvine, Califórnia, para quantificar os efeitos positivos e negativos da idade dos supervisores nas brincadeiras das crianças e, assim, avaliar indiretamente se poderia haver um benefício mútuo em tornar a presença de pessoas mais velhas em parques infantis, comum em muitos países, mais aceitável do ponto de vista cultural. Observações centradas no comportamento de um par de irmãos mostraram que, quando as crianças estavam na presença de uma pessoa de meia-idade, havia uma maior probabilidade de conflito e expressões de alegria do que quando eram observadas por pessoas mais velhas. Isto sugeriu que as expressões mais livres estimuladas na presença de figuras parentais induzem simultaneamente padrões de comportamento indesejados e desejados sob a forma de propensão para o conflito e propensão para o contentamento, respetivamente. Isto confirmou que a posição a partir da qual se observa tem um efeito crítico sobre o resultado da observação e que a idade dos observadores tem um efeito sobre o comportamento das crianças em jogo, com a idade a se correlacionar diretamente com a calma das brincadeiras, mas também com um grau inferior de euforia. Para dar um relato genuíno de um estudo científico das brincadeiras infantis, o artigo adota uma forma inovadora, combinando uma análise rigorosa com um tríptico poético que coloca as personagens infantis da vida real no centro do discurso.

Biografia do Autor

vuk uskokovic, San Diego State University

Vuk Uskoković, PhD, MSc, MS, BSc, is a Serbian-Slovenian-American scientist and educator, currently the Cofounder and Chief Scientific Officer at TardigradeNano LLC, a biotech startup located in Irvine, California, and a Lecturer in engineering at San Diego State University. Dr. Uskoković holds degrees in physical chemistry, materials science and engineering, and nanoscience and nanotechnologies. He was a professor in the schools of engineering, pharmacy and medicine at the University of California in Irvine, Chapman University and University of Illinois in Chicago, respectively, where he taught biomaterials, nanophysics, medical devices, biologics, bio-optics, and other subjects. He was also a principal investigator and a research scientist at University of California in San Francisco, Clarkson University in New York, Jožef Stefan Institute in Slovenia, and the Serbian Academy of Sciences and Arts. Dr. Uskoković is the Director of the Advanced Materials and Nanobiotechnology Laboratory, whose broad aim is to synthesize and understand the fundamental properties of advanced nanomaterials and harness them to address various medical and pharmaceutical needs. Dr. Uskoković’s research program is focused on the application of soft and colloidal chemistry techniques for the purpose of creating nanoscale materials for biomedical applications, including targeted and controlled drug delivery, bone tissue engineering and advanced antimicrobial and anticancer therapies. A true renaissance scientist, Dr. Uskoković has a long history of contribution to arts and humanities, which complements and inspires his lifelong dedication to research in natural sciences.

Referências

L. Baquero, T. Maria, E. H. Garcia. Environmental factors influencing the elderly’s use of public spaces in Madrid. Urbano 22, 108 – 126 (2019).

ICNV Staff – “An Unlikely Friendship Formed in the Midst of the Pandemic”, Irvine Community News & Views (June 3, 2021), retrieved from https://irvinecommunitynewsandviews.org/an-unlikely-friendship-is-formed-in-the-midst-of-the-pandemic/.

A. Loukaitou-Sideris, L. Levy-Storms, M. Brozen. Placemaking for an Aging Population: Guidelines for Senior-Friendly Parks, UCLA Luskin School of Public Affairs, Los Angeles, CA (2014).

M. Talarowski, D. A. Cohen, S. Williamson, B. Han. Innovative playgrounds: use, physical activity, and implications for health. Public Health 174, 102 – 109 (2019).

J. Holt-Lunstad. The Potential Public Health Relevance of Social Isolation and Loneliness: Prevalence, Epidemiology, and Risk Factors. Public Policy & Aging Reports 27, 127 – 130 (2017).

J. Cohen-Mansfield, H. Hazan, Y. Lerman, V. Shalom. Correlates and Predictors of Loneliness in Older-Adults: A Review of Quantitative Results Informed by Qualitative Insights. Integrational Psychogeriatrics 28, 557 (2016).

D. Lange. Cities with the most park playgrounds per 10,000 residents in the U.S. 2019. Statista, retrieved from https://www.statista.com/statistics/189721/number-of-park-playgrounds-per-10-000-residents-by-city-in-the-us/ (2020).

Anon. – “Population of Woodbridge, Irvine, California”, Statistical Atlas, retrieved from https://statisticalatlas.com/neighborhood/California/Irvine/Woodbridge/Population (2018).

Midlake – “You Never Arrived”, In: The Trials of Van Occupanther, Bella Union, Brighton, UK (2006).

Love – “Old Man”, In: Forever Changes, Elektra, Los Angeles, CA (1967).

A. Strugatsky, B. Strugatsky – “Roadside Picnic”, Macmillan, New York, NY (1972).

V. Uskoković – “Sketches of Stars and Pebbles of Wisdom”, Amazon Kindle Direct Publishing, Scotts Valley, CA (2008).

J. Gottman. What Makes Love Last? How to Build Trust and Avoid Betrayal, Simon & Schuster, New York, NY (2013).

The Fiery Furnaces – “I’m Waiting to Know You”, Fat Possum Records, Oxford, MS (2006).

Irvine Unified School District 2020/21 Grade K Mathematics Lesson 06.03: Taking Some, Printable Activity: Take Away with a Number Line (2021).

T. S. Eliot – “The Love Song of J. Alfred Prufrock”, In: Prufrock and Other Observations by T. S. Eliot, The Egoist, London, UK (1917).

The Smiths – “Please, Please, Please, Let Me Get What I Want”, In: Hatful of Hollow, Rough Trade, London, UK (1984).

J. R. Wajman, L. L. Mansur, M. S. Yassuda – “Lifestyle Patterns as a Modifiable Risk Factor for Late-life Cognitive Decline: A Narrative Review Regarding Dementia Prevention”, Current Aging Science 11, 90 – 99 (2018).

L. Fratiglioni, S. Paillard-Borg, B. Winblad. An active and socially integrated lifestyle in late life might protect against dementia. Lancet Neurology 3, 343 – 353 (2004).

H. Hesse – “The Glass Bead Game”, Translated by Richard and Clara Winston, Picador, London, UK (1943).

Camera Obscura – “Lunar Sea”, In: Underachievers Please Try Harder, Elefant Records, Madrid, Spain (2003).

The Rolling Stones – “As Tears Go By”, In: December’s Children (And Everybody’s), London, London, UK (1965).

G. Bateson, M. C. Bateson – “Angels Fear: Towards an Epistemology of the Sacred”, Bantam Books, New York, NY (1987).

A. Pope - An Essay on Criticism, Cambridge University Press, Cambridge, UK (1709).

B. Pascal’s. Pensée No. 155, In: Pensées. Translated by A. J. Krailsheimer, Penguin, Harmondsworth, UK (1669).

A. Schoenberg, R. Dehmel – “Transfigured Night, Op.4 – Two Versions: Sextet and Strong Orchestra”, Edwin W. Kalmus, Boca Raton, FL (1917).

W. Heisenberg – “Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science”, HarperCollins, New York, NY (1958).

Downloads

Publicado

2022-04-30

Como Citar

uskokovic, evangelina, uskokovic, theo, & uskokovic, vuk. (2022). ver as crianças brincando: por uma terra alegre. Childhood & Philosophy, 18, 01–42. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.65791

Edição

Seção

pesquisas / experiências