music workshop for children and adolescents, ethical-political clinic and training: reports of student experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.85692

Keywords:

oficina de música, infância e adolescência, autismo e outras neurodivergências, formação discente, clínica ético-política

Abstract

With this article, we seek to investigate the impact of the praxis of a University Extension Project, which consists of a series of music workshops for children and adolescents with what we call autism or other neurodivergences. Within the student training, we took  into account the clinical and ethical dimensions of the extension action. We divided the methodology into two parts: the first corresponds to the narrative-type bibliographic review, through which we approach texts on the phenomenology of life and the ethics of alterity, community and liberation; the second part concerns the experiential reports made by the students participating in the Project and co-authors of this article. The students answered questions related to the two thematic axes constructed a priori: the impact of the Music Workshop on their training and their perception of the clinical and ethical dimensions of the Project. We evaluated the narratives through content analysis, from which we constructed the following categories of analysis: transformative impact of the Workshop's praxis; and biomedical model and critical thinking. Referring to axis 1:art, embracement and therapeutic potential; people who do not fit a diagnosis; and an ethical-political clinic, referring to axis 2. We conclude that extension action has had a positive impact on student training, contributing to a non-normalizing aesthetic, ethical and political clinic, which enables the release of life forces, affirmation of life in its multiplicity, and above all, of those people who have had and continue to have their lives denied and invisibilized by the dominant production system (economic and discursive)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

stephan malta oliveira, Universidade Federal FluminenseUniversidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Adjunto de Neuropsiquiatria Infantil

Departamento Materno-Infantil

Faculdade de Medicina - UFF

Pós-doutorado em Psiquiatria - IPUB/UFRJ

Doutorado em Saúde Coletiva - IMS/UERJ

Mestrado em Psicologia - PUC-Rio

lissa leonor chaves carvalho, Universidade Federal Fluminense

Discente de medicina - UFF

estagiária bolsista do Projeto de Extensão

danielle fernanda da silva, Universidade Federal Fluminense

Estagiária bolsista da ação extensionista, discente de medicina - UFF

ana carolina de freitas melo, Universidade Federal Fluminense

Estagiária voluntária do Projeto de extensão

discente de medicina - UFF

lucas pereira jacques, Universidade Federal Fluminense

Discente de medicina - UFF

fez internato em psiquiatria infantil, participando do Projeto de Extensão neste período

anna beatriz justen dos santos, Universidade Federal Fluminense

estagiária voluntária da ação extensionista

discente de enfermagem - UFF

References

American Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (DSM-5). Porto Alegre: Artmed, 2014.

Armstrong, T. Neurodiversity in the classroom: Strength-based strategies to help students with special needs succeed in school and life. New York: Kindle, 2012.

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Butler, J. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: N-1, 2019.

CDPD. Convenção sobre os direitos das pessoas com deficiência. Ministério Público do Trabalho. Vitória: Projeto PCD Legal, 2007/2014.

Diniz, D. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.

Dussel, E. Ética comunitária. Tradução Jaime Clasen. Petrópolis: Vozes, 1986.

Dussel, E. Ética da Libertação: na idade da globalização e da exclusão. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Imprensa Universitária, 2012.

Gadit, A. A. Ethnopsychiatry: a review. Journal of Pakistan Medical Association, v. 53, n. 10, p. 483-490, 2003.

Gaines, A. D. Ethnopsychiatry: The Cultural Construction of Psychiatries. In: Gaines, A. D. (Org.). Ethnopsychiatry: The cultural construction of professional and folk psychiatries. Albamy, NY: State University of New York Press, 1992. p. 3-49.

Goodley, D. Autism and the Human. In: Runswick-Cole, K.; Mallet, R.; Timimi, S. (Orgs.). Rethinking Autism: diagnosis, identity and equality. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2016. p. 146-158.

Henry, M. A barbárie. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: É Realizações, 2012.

Henry, M. Desenhar a música – teoria sobre a arte de Briesen. In: Antúnez, A. E. A. (Org.). Cadernos I: Círculo fenomenológico da vida e da clínica. São Paulo: IPUSP, 2018. p. 199-222.

Henry, M. Fenomenología Material. Tradução Javier Teixeira e Roberto Ranz. Madrid: Ediciones Encuentro, 2009.

Henry, M. La esencia de la manifestación. Tradução Mercedes Huarte Luxán e Miguel García-Baró. Salamanca: Sígueme, 2015.

Horkheimer, M. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

Krenak, A. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Cia. Letras, 2020.

Lévinas, E. Totalidade e Infinito. Tradução José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.

Lévinas, E. De outro modo que ser ou para lá da essência. Tradução José Luís Pérez e Lavínia Leal Pereira. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011.

Lévinas, E. Entre nosotros: Ensayo para pensar en outro. Pre-Textos Editores, 1993.

Lévinas, E. Humanismo do Outro Homem. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Luz Neto, R. G. Corporeidades insurgentes: decolonizando corpos e “Deficiências”, International Journal of Development Research, v. 12, n. 8, p. 58334-58338, 2022.

Malloch, S.; Trevarthen, C. Musicality: Communicating the vitality and interests of life. In: Malloch, S.; Trevarthen, C. (Orgs.). Communicative Musicality: exploring basis of human companionship. Oxford University Press, 2009.

Mcguire, A. Life without autism: a cultural logic of violence. In: Runswick-Cole, K.; Mallet, R.; Timimit, S. (Orgs.). Rethinking Autism: diagnosis, identity and equality. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2016. p. 93-109.

Oliveira, S. M. O amor em Kierkegaard e Lévinas: abertura ao humano e a vidas vulneráveis. Caminhos, v. 19, p. 156-175, 2021.

Oliveira, S. M. et al. Música, autismo e diferenças: a representação como violência em Lévinas e Deleuze. childhood & philosophy, v. 17, p. 1-18, 2021.

Oliveira, S. M. Diagnóstico psiquiátrico, essencialismo e barbárie: considerações a partir da fenomenologia da vida. Ágora Filosófica, Recife, v. 23, n. 3, p. 133-154, 2023a.

Oliveira, S. M. Oficina de Música para pessoas autistas: sensibilidade, estética e espiritualidade como resistência. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 33 n. esp., p. 154-166, 2023b.

Oliveira, S. M.; Lampreia, C. Intervenção no autismo baseada na musicoterapia de improvisação e no modelo DIR-Floortime. Revista InCantare, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 67-86, 2017.

Oliveira, W. M. M.; Oliveira, I. A. Rupturas com a colonialidade do ser deficiente: por uma pedagogia decolonial anticapacitista nos preceitos de Paulo Freire. Interritórios, v. 9, n. 18, e258979, 2023.

Ortega, F. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. MANA, v. 14, n. 2, p. 477-509, 2008.

Pereira, A. O fascismo como redução transcendental do humano e a sua superação pelo amor, em Michel Henry. Estudos Teológicos, v. 63, n. 1, p. 52-62, 2023.

Szasz, T. O mito da doença mental. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2024-11-30

How to Cite

malta oliveira, stephan, leonor chaves carvalho, lissa, da silva, danielle fernanda, de freitas melo, ana carolina, pereira jacques, lucas, & justen dos santos, anna beatriz. (2024). music workshop for children and adolescents, ethical-political clinic and training: reports of student experiences. Childhood & Philosophy, 20, 01–25. https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.85692

Issue

Section

researches / experiences