creating clouds with teachers and students during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.83771

Keywords:

cartography, clouds, pandemic, school

Abstract

This essay presents the results of a master’s dissertation research from the Post-Graduate Program on Social and Institutional Psychology of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Carried out between 2020 and 2022 during the COVID-19 pandemic, the research followed the execution of the extension project Carta ao mundo que vem (Letter to the world to come), which aimed to create a collective letter involving students and teachers from pre-schools and elementary schools from Rio Grande do Sul, Bahia and Portugal. The strategy to approach students and institutions was implemented remotely, being clouds an important figure as a digital storage system (where it’s possible to store data in clouds) and as an inhabitant of the sky (always there for those who are willing to look up). This essay stems from two questions: 1) “how to research in pandemic times?”; 2) “how to create collectively with people who do not know each other?”. In the attempt to answer these questions, we seek to present some research cartographic movements, resulting in six clouded clues: 1) what do we want to store in the cloud?; 2) what does a cloud taste like?; 3) what happens in a cloud?; 4) what can you see from this cloud?; 5) what was the world like before the pandemic?; 6) what was school like during the pandemic? Beyond the answers, we are interested in the potential of each of these clues and questions that, just like clouds, still hover in the air.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

luciano bedin da costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DEBAS

tatiele mesquita corrêa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Ciências Sociais (2019) e mestre em Psicologia Social e Institucional (2022), ambas titulações pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Contato: mesquitatatielecorrea@gmail.com   

 

References

ALMEIDA, Rogério M. Prazer, desprazer e gozo nos escritos do último período de Nietzsche. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 7, 2014. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180410133940id_/http://tragica.org/artigos/v7n3/almeida.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução: Mario Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. 96 p.

BARTHES, Roland. Aula. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 2013. 107 p.

BORGES, Túlio M. A pesquisa como habitação de territórios existenciais: contribuições do método da cartografia. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 43, p. 101-104, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/psie/n43/2175-3520-psie-43-00101.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

COSTA, Luciano B. A cartografia parece ser mais uma ética (e uma política) do que uma metodologia de pesquisa. Paralelo 31, v. 2, n. 15, p. 10-35, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/paralelo/article/view/20997. Acesso em: 13 fev. 2024.

COSTA, Luciano B.; AMORIM, Alexandre S. L. Uma Introdução à Teoria das Linhas para a Cartografia. Atos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 3, p. 912-933, 2019. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8045. Acesso em: 7 fev. 2024.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Tradução: Ana L. de Oliveira, Aurélio G. Neto e Célia P. Costa. 2 ed. São Paulo: Editora 34. 2011. 127 p.

FERRADA, María José; VALDEZ, María Elena. Crianças. Tradução: Carla Branco. Rio de Janeiro: Pallas Míni, 2020. 75 p.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: uma breve história da humanidade. Tradução: Janaína Marcoantonio. 44. ed. Porto Alegre: L&PM. 2019. 459 p.

MATTIELLO, Cássio. Ritornelos da clínica musicada: paradoxos entre trabalho, pesquisa e música em tempos pandêmicos. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social e Institucional) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2022, 131 p. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/251987. Acesso em: 18 abr. 2024.

MISSIATTO, Leandro A. Memoricídio das populações negras no Brasil: atuação das políticas coloniais do esquecimento. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 13, n. 24, p. 252-273, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/Memoria/article/view/20210/12575. Acesso em: 18 abr. 2024.

MOURA, Eliana P. G.; ZUCCHETTI, Dinora T. A Indissociabilidade na Universidade. Fragmentos de uma experiência. Rev. Elet. Educ., São Carlos, v. 9, n. 1, p. 287-300, maio 2015. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992015000100287&lng=pt&nrm=iso. Acesso em:18 abr. 2024.

NUNES, Eduardo Soares. A Cultura dos Mitos: do Regime de Historicidade Karajá e sua potência ‘fria.’ Revista de Antropologia, v. 65, n. 1, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/48664040. Acesso em: 28 maio 2024.

NuTAL, UFRGS. LIVE - Lançamento do Livro “quero salvar tudo que puder, me salvar e salvar você” do Nota Azul. Youtube. 25 set de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A2DZqGlYQ7c. Acesso em: 9 mar. 2024.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2016.

SCHNEIDER, Ana Paula. Mitos e máscaras na escola: pensando sobre o desejo. Revista Pretextos, n. 5, 2014. Disponível em: https://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/montecristo/projetos/revistapretextos/Mitos_e_Mascaras_Ana_Paula.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

SILVA, Paula M.; LAZZAROTTO, Gislei D. R.; AXT, Margarete. Modos de aprender, oficinar e inventar na experiência com a infância. Série-Estudos, Campo Grande. v. 21, n. 43, p. 127-142, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext & pid=S2318-19822016000300127&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 abr. 2024.

VENTRE, Anna Letícia. Gesto, memória, rastro: anotações para pensar uma ética da delicadeza. Dissertação (Mestrado em Psicanálise: clínica e cultura). Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2018, 174p. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/181322. Acesso em: 18 abr. 2024.

Published

2024-07-11

How to Cite

da costa, luciano bedin, & mesquita corrêa, tatiele. (2024). creating clouds with teachers and students during the pandemic. Childhood & Philosophy, 20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.83771

Issue

Section

researches / experiences