children, pandemic and school: starting over is a political act
DOI:
https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.63184Keywords:
children, pandemic, quotidian, necessary curiosity.Abstract
This article is an invitation to consider Paulo Freire’s Pedagogy of the Question as a text that leads the reader to consider the possibilities offered by the post-Covid 19 resumption of daily school life with children as a political act. Based on a conversation that Freire had with Antônio Faundez in 1985, this text encourages researchers and educators to consider ways of returning to school life in ways that are welcoming, responsive and loving in the wake of the experience of “almost-exile” undergone during the covid-19 pandemic. It becomes necessary to think school life again from where the children truly are, restarting in full awareness of the adventures, the pains, the losses they have undergone, encouraging them to ask the questions that the pandemic experience has produced them, and to recognize the new forms of consciousness it has inaugurated. This paper explores the implications of the ideas found in the Freire-Faundez dialogue for this moment of reconstruction.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília: MEC, 2020.
_______, Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988.
_______, Presidência da República. Casa Civil. Estatuto da Criança e do Adolescente – Lei 8069/1990. Brasília, 1990.
_______, Presidência da República Casa Civil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 9394/1996. Brasília, 1996.
CUSSIÁNOVICH, Alejandro; MÁRQUEZ, Ana María. Hacia uma participación protagónica de los niños, niñas y adolescentes. Documento de discusión elaborado para Save the Children Suecia. 209 f. Save the Children Suecia. Abril, 2002.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1985. PDF
IBGE. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf. Acesso em 10/10/2021.
SILVA, Cintia de Assis Ricardo da. Por uma pedagogia da pergunta -Paulo Freire, Antonio Faundez e o convite ao diálogo e à democracia em tempos desafiadores. Resenha. Revista Fluminense de Educação Física, Edição Comemorativa, vol 02, ano 02, junho 2021.
SILVA, Isabel de Oliveira e; Da LUZ, Iza Rodrigues; CARVALHO, Levindo Diniz. Infância e pandemia na região metropolitana de Belo Horizonte: primeiras análises. 91 f. Belo Horizonte: UFMG/FAE/NEPEI, 2021.