music, autism and differences: representation as violence in levinas and deleuze
DOI:
https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.56160Keywords:
music group, autism, difference, alterity, representationAbstract
The aim of this article is to investigate and discuss the notions of difference and representation in Emmanuel Levinas and Gilles Deleuze, articulating such notions through the example of a university extension project involving the formation of a musical ensemble composed of autistic children. Our research involved a review of four major philosophical works—Emmanuel Levinas’ Totality and Infinity; Among Us: Essays On Alterity; and “The Concept Of Difference In Bergson”; and Gilles Deleuze’s Difference and Repetition--in addition to secondary references. The main articulations of the investigation carried out in the project consist of aspects such as: taking responsibility for the autistic child through cultivating asymmetrical relationships, a process that takes place through sensibility, below any representation; and not totalizing the alterity involved while maintaining, at the same time, its radical difference. In addition, there is an emphasis in the work on the difference of each child, beyond his or her diagnostic identity, understanding that all participants are undergoing unique processes of differentiation, and that some differences are not more privileged than others, in that that such hierarchies are determined by power relations. Another contribution of this research is the emphasis on the intensive affective flows of children, and the construction of relationships of mutual affection, which increases the circulation of vital energy in each one. Finally, the results of the project are offered as guidelines for clinical practice, and for the cultivation of a politics of difference, as an alternative to hegemonic practices in autism studies in contemporary times.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013
BIALER, M. A escrita terapêutica no autismo. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 18, n. 2, p. 221-233, 2015
BUBER, M. Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Centauro, 2006
CARRARA, O.V. As Raízes Do Totalitarismo Segundo Levinas. Revista Ética e Filosofia Política, v. I, n. XXII, p. 57-77, 2019
DELEUZE, G. A concepção da diferença em Bergson. In: DELEUZE, G. Bergsonismo. Trad: Luiz B.L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 1999. 144p. (originalmente publicado em 1954).
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tr. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio d’Água, 2000
DELIGNY, F. O Aracniano e outros textos. Trad. Lara de Malimpensa. São Paulo: n-1 edições, 2015. 288p. (originalmente publicado em 1980).
FERREIRA, F.S. Sensibilidade e fruição na obra Totalidade e Infinito de Emmanuel Levinas. Dissertação de Mestrado (87f.) Programa de Pós-Graduação em Filosofia. Universidade Federal de Santa Maria-RS, 2017.
FLEISCHMANN, A. Carly's voice: breaking through autism. Arthur Fleischmann with Carly Fleischmann. New York: Touchstone book, 2012.
FORNAZARI, S.K. A Crítica Deleuziana ao Primado da Identidade em Aristóteles e em Platão. Trans/Form/Ação, v. 34, n. 2, p. 3-20, 2011
FOUCAULT, M. Abnormal. Lectures at the Collège de France 1974-1975. Verso, 2003.
KEDAR, I. Ido in Autismland: climbing out of autism’s silente prison. Lexington KY: Sharon Kedar Publishing, 2013.
LÉVINAS, E. Totalidade e Infinito. Trad: José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.
LÉVINAS, E. Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. Trad: Pergentino Stefano Pivitto; Evaldo Antônio Kuaiva; José Nedel; Luiz Pedro Wagner; Marcelo Luiz Pelizolli. Petrópolis: Ed. Vozes, 1997.
LIBLIK, C.S.F.K. Entre o público e o privado: a biografia de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Revista Anima, v. V, n. 6, p- 89-97, 2015.
LOPES NETO, W.F. Fenomenologia e Metafenomenologia em Emmanuel Levinas: da Sensibilidade À Metafísica da Alteridade. Dissertação de Mestrado (117f). Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade Federal de Pernambuco-PE, 2014.
MALLOCH S.; TREVARTHEN, C. Musicality: Communicating the vitality and interests of life. In: MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C (Eds.). Communicative Musicality: exploring basis of human companionship. Oxford University Press, 2009
MIGUEL, M. Guerrilha e resistência em Cévennes. A cartografia de Fernand Deligny e a busc apor novas semióticas deleuzo-guattarianas. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 8, n. 1, p. 57-71, 2015.
OLIVEIRA, S. e LAMPREIA, C. Intervenção no Autismo baseada na Musicoterapia de Improvisação e no Modelo DIR-Floortime. Revista InCantare Curitiba, v.8, n. 1, p. 67-86, 2017.
RODRIGUES, T.V. Constituição da interioridade como estrutura para um sujeito ético: uma análise a partir de Totalidade e Infinito, de E. Levinas. Ensaios Filosóficos, v. IV, p. 139-166, 2011.
SANTOS, R.T. Por trás desse olhar: a pessoa autista para além do diagnóstico. Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Psicologia) - Centro Universitário Hermínio da Silveira, 2015.
SEQUENZIA, A.; GRACE, E.J. Typed Words, Loud Voices. Ed.: Autonomous Press, 2015.
VENTURA, D. The Intensive Other: Deleuze ad Levinas on the Ethical Status of the Other. The Southern Journal of Philosophy, v. 58, n. 2, p. 327–350, 2020