EVALUATION OF DIGITAL GAMES FOR LITERACY
Main Article Content
Abstract
This work seeks to evaluate freely accessible digital games, available to exercise the alphabetic principle. In order to support the analyses, we assumed the theoretical scope of Psycholinguistics to conceptualize phonological awareness and the alphabetic principle. To evaluate the games, we adapted the Pedagogical Software Assessment Protocol (PASP), by Ribeiro (2013), selecting five of the eleven criteria proposed by the author. The analyzes were carried out based on the selection of three different digital platforms, from which the three games most accessed by users were chosen, totaling nine games evaluated in total. The results revealed gaps in certain literacy games, especially when seeking activities to develop phonological awareness. In general, digital literacy games are not enough to teach children how to read and write. In some cases, the materials can, at most, serve as a subsidy to practice some knowledge already learned under the teacher's mediation. Without teaching intervention, therefore, there is no guarantee of development of the alphabetic principle through any digital game analyzed.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.