A ALFABETIZAÇÃO MIDIÁTICA E INFORMACIONAL: PERSPECTIVAS PARA A ÁREA DE CIÊNCIAS DA NATUREZA APONTADAS PELO DOCUMENTO CURRICULAR DO TERRITÓRIO MARANHENSE
Main Article Content
Abstract
The concept of literacy is all-encompassing. When it comes to understanding and using media and information, Media and Information Literacy leads us to reflect on the role of media in our personal and social lives. The proposition of this concept alerts to the need for its inclusion in the curricula of the governmental spheres, including within school environments. Thus, the objective of this research is to analyze the competencies and skills in Media and Information Literacy for the area of Natural Sciences of Elementary Education present in the Curricular Document of the Territory of Maranhão (DCTMA). Our analyses were constructed from the perspective of documentary research. We found that they are not directly expressed in the National Common Curriculum Base (BNCC) and in the DCTMA, themes related to Media and Information Literacy can be identified in the document. However, we emphasize the urgency of discussing issues related to the use of the media and the need for them to be provided for in official curricula.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.