A ALFABETIZAÇÃO MIDIÁTICA E INFORMACIONAL: PERSPECTIVAS PARA A ÁREA DE CIÊNCIAS DA NATUREZA APONTADAS PELO DOCUMENTO CURRICULAR DO TERRITÓRIO MARANHENSE

Main Article Content

Premma Hary Mendes Silva
Thaliana Cruz Dantas
Renata Araujo Lemos
Mariana Guelero do Valle

Abstract

The concept of literacy is all-encompassing. When it comes to understanding and using media and information, Media and Information Literacy leads us to reflect on the role of media in our personal and social lives. The proposition of this concept alerts to the need for its inclusion in the curricula of the governmental spheres, including within school environments. Thus, the objective of this research is to analyze the competencies and skills in Media and Information Literacy for the area of Natural Sciences of Elementary Education present in the Curricular Document of the Territory of Maranhão (DCTMA). Our analyses were constructed from the perspective of documentary research. We found that they are not directly expressed in the National Common Curriculum Base (BNCC) and in the DCTMA, themes related to Media and Information Literacy can be identified in the document. However, we emphasize the urgency of discussing issues related to the use of the media and the need for them to be provided for in official curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
MENDES SILVA, Premma Hary; CRUZ DANTAS, Thaliana; ARAUJO LEMOS, Renata; GUELERO DO VALLE, Mariana. A ALFABETIZAÇÃO MIDIÁTICA E INFORMACIONAL: PERSPECTIVAS PARA A ÁREA DE CIÊNCIAS DA NATUREZA APONTADAS PELO DOCUMENTO CURRICULAR DO TERRITÓRIO MARANHENSE. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, n. 50, 2024. DOI: 10.12957/seminal.2024.83863. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/83863. Acesso em: 22 may. 2025.
Section
“Formação de professores, currículo, leitura, escrita e uso das tecnologias em Educação”
Author Biographies

Premma Hary Mendes Silva, Universidade Estadual do Maranhão

Doutoranda em Ensino pela Universidade Estadual do Maranhão. Mestra em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Maranhão, 2019. Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia – GPECBio / UFMA. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2178456938824494. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-7913-7840. E-mail: premmahary10@gmail.com.

Thaliana Cruz Dantas, Universidade Federal do Maranhão

Mestra em Gestão de Ensino da Educação Básica pela Universidade Federal do Maranhão, 2020. Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia – GPECBio / UFMA. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5570194136422634. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-0277-3421. E-mail: thalyanacdantas@gmail.com.

Renata Araujo Lemos, Universidade Federal do Maranhão

Mestra em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Maranhão, 2018. Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia – GPECBio / UFMA. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5454770509929639. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4352-4851. E-mail: lemos.ree@gmail.com.

Mariana Guelero do Valle, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2014. Professora Associada I do Departamento de Biologia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPECEM/UFMA) e no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB/UFMA). Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia – GPECBio/UFMA. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8516501386841758. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5203-370X. E-mail: mariana.valle@ufma.br.