ESCRITA COLABORATIVA EM SALA DE AULA: O QUE DIZEM AS PESQUISAS BRASILEIRAS
Main Article Content
Abstract
Given the various theoretical and methodological perspectives through which collaborative writing is addressed in Brazilian academic research, whether it appears as a primary or marginal focus, this work portrays a mapping of national publications from the last two decades on this language practice. As a methodological approach, we resort to metaresearch, which involves not only the selection of databases for searches, with the choice of keywords, definition of analytical categories, and criteria for the eligibility of representative works but also the analysis of selected investigations considered relevant. The results indicate that the mapped productions can be categorized into three thematic axes, based on the procedural form in which collaborative writing takes place, the technological resources it is associated with, and the social contexts in which it occurs. In our analytical excerpt, we highlight articles, dissertations, and theses that are most illustrative of these categories.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.