A RETEXTUALIZAÇÃO DE CLÁSSICOS LITERÁRIOS MACHADIANOS PARA QUADRINHOS: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
Main Article Content
Abstract
Considering the learning deficit in reading and text production observed in the teaching of the Portuguese language, this study aims to present intervention proposals for reading problems, textual production, and linguistic analysis among high school students. This monograph aims to: (i) address the definition of text and, within its theoretical specifications, the concept of textual genres with their pedagogical implications; (ii) conceptualize literary literacy, discussing its pedagogical possibilities through the use of adapted comics from classics; and (iii) propose a Didactic Sequence (DS) for the approach of the comic book genre in the classroom. Methodologically, employing a qualitative approach, the research was based on a literature review, drawing theoretical support from Marcuschi (2008), Koch (1997), Geraldi (1999), Schnewly and Dolz (2011), and Cosson (2019). Subsequently, the DS method is employed to construct a proposal for the retextualization of literary texts.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.