A RETEXTUALIZAÇÃO DE CLÁSSICOS LITERÁRIOS MACHADIANOS PARA QUADRINHOS: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA

Main Article Content

Fabrycia Thaís Oliveira
Joane Marieli Pereira Caetano
Lucas Martins Guimarães Janes

Abstract

Considering the learning deficit in reading and text production observed in the teaching of the Portuguese language, this study aims to present intervention proposals for reading problems, textual production, and linguistic analysis among high school students. This monograph aims to: (i) address the definition of text and, within its theoretical specifications, the concept of textual genres with their pedagogical implications; (ii) conceptualize literary literacy, discussing its pedagogical possibilities through the use of adapted comics from classics; and (iii) propose a Didactic Sequence (DS) for the approach of the comic book genre in the classroom. Methodologically, employing a qualitative approach, the research was based on a literature review, drawing theoretical support from Marcuschi (2008), Koch (1997), Geraldi (1999), Schnewly and Dolz (2011), and Cosson (2019). Subsequently, the DS method is employed to construct a proposal for the retextualization of literary texts.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, Fabrycia Thaís; PEREIRA CAETANO, Joane Marieli; MARTINS GUIMARÃES JANES, Lucas. A RETEXTUALIZAÇÃO DE CLÁSSICOS LITERÁRIOS MACHADIANOS PARA QUADRINHOS: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, n. 50, 2024. DOI: 10.12957/seminal.2024.81589. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/81589. Acesso em: 22 may. 2025.
Section
“Formação de professores, currículo, leitura, escrita e uso das tecnologias em Educação”
Author Biographies

Fabrycia Thaís Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Graduada em Letras - português e inglês pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), 2023

Joane Marieli Pereira Caetano, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutora em Cognição e Linguagem, pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF), 2022.

Lucas Martins Guimarães Janes, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Graduado em Letras - português e inglês pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), 2023