PARA ALÉM DA CLASSIFICAÇÃO GRAMATICAL: O ENSINO DA CONEXÃO DE ORAÇÕES SOB PERSPECTIVA DA LINGUÍSTICA SISTÊMICO-FUNCIONAL
Main Article Content
Abstract
For the development of discursive competence by basic school students,
especially regarding reading and writing skills, it is necessary to encourage reflection on
the uses of linguistic resources. Therefore, it is essential that there is a functional
approach when working with portuguese language in the classroom. In this sense, based
on the perspective of Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY and
MATTHIESSEN, 2014), in which a language is interpreted as a system of meanings,
accompanied by forms through which meanings can be realized, the objective of this
work is to present a more pragmatic and less metalinguistic way of dealing with the
clause complex, traditionally known as the compound period. Through an opinion
article, these structures were selected in order to understand how they are related to the
communicative purpose of the genre. In this way, teaching grammar based on the
analysis of lexico-grammatical choices and considering the text in its procedural
construction will allow students greater autonomy in different contexts of social
practices.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.