UM ESTUDO SOBRE A (RE)TEXTUALIZAÇÃO EM GRAMÁTICAS PEDAGÓGICAS BRASILEIRAS CONTEMPORÂNEAS: O ASPECTO DA PROPOSTITURA DISCURSIVA
Main Article Content
Abstract
This article reflects on the process of grammatization in the Brazilian context, which began in the 19th century, which has produced referential normative instruments for teaching the Portuguese language. In this context, pedagogical grammars emerge as one of these technologies as they perform the function of adapting the historically and socially produced knowledge about the language/grammar into knowledge to be taught, thus placing themselves as an important didactic-pedagogical resource. With the intention of expanding our understanding of the architecture that supports the didactic structuring of pedagogical grammars, we propose, in the present study, to describe how the discursive proposition of contemporary Brazilian pedagogical grammars is characterized, based on the analysis of three works, ei them: i) Grammar (Faraco; Moura; Maruxo, 2018); ii) Learn and practice grammar (Mauro Ferreira, 2019); and iii) Grammar - text, reflection and use (Cereja; Viana, 2020). To do so, we used references on Didactic Transposition/(Re)textualization (Chevallard, 1991; Rafael, 2001; Dell’Isola, 2007; Petitjean, 2008), as well as Libâneo (1990) and Lino de Araújo (2014) to situate the teaching contents/objects within the scope of teaching. On a methodological level, this research is characterized as qualitative with an interpretative nature (Paiva, 2019), bibliographic/documentary type (Le Goff, 1990; Marconi; Lakatos, 2003) and is located in the field of Applied Linguistics (Moita Lopes, 2009, 2013). The results attest that each normative instrument analyzed is based on a unique methodological approach that characterizes it, namely: normative-discursive; textual-discursive and practical-discursive, which we call discursive propositions, which correspond to the theoretical-methodological framework assumed in the process of (re)textualization carried out in current Brazilian pedagogical grammars.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.