O TRATAMENTO DOS SUBSTANTIVOS NAS ATIVIDADES PROPOSTAS EM UM LIVRO DIDÁTICO DE LÍNGUA PORTUGUESA DO NOVO ENSINO MÉDIO

Main Article Content

Gustavo Henrique Viana Lopes
Mônica de Souza Serafim

Abstract

The aim of this study is to analyze grammar activities involving the teaching of nouns. The extent to which activities are associated with official documents that guide teaching practice in Brazil, such as the PCN (1998) and BNCC (2018), and with contemporary linguistic studies was investigated. With the analysis, it is possible to verify if the material contributes to the implementation of the New Secondary School, which should form effectively active citizens, and if it contributes to the promotion of effective and meaningful language teaching. The book Se Liga nas Idiomas: Portuguese, made available by PNLD 2020, was analyzed. With the analyses, it was noticed that the material presents productive and contextualized activities. However, there is still a need to promote more moments of reflection and deepening of important ideas for the development of a sharper linguistic awareness, such as the role of grammatical categories in the text and linguistic variation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
LOPES, Gustavo Henrique Viana; DE SOUZA SERAFIM, Mônica. O TRATAMENTO DOS SUBSTANTIVOS NAS ATIVIDADES PROPOSTAS EM UM LIVRO DIDÁTICO DE LÍNGUA PORTUGUESA DO NOVO ENSINO MÉDIO. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, n. 48, 2024. DOI: 10.12957/seminal.2024.79356. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/79356. Acesso em: 2 may. 2025.
Section
Estudos Gramaticais e Ensino
Author Biographies

Gustavo Henrique Viana Lopes, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (2015). É especialista em Ensino de Língua Portuguesa (2020) pela Universidade Estadual do Ceará e mestre em Letras (2019) pela mesma universidade, estudando, principalmente, sobre o ensino de gramática na educação básica à luz da Pedagogia da Variação e da Gramática Contextualizada. É Doutorando em Linguística pelo Programa de pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Atua como professor da área de linguagens, códigos e suas tecnologias, vinculado à Secretaria da Educação do Estado do Ceará, para a qual contribuiu, ainda, como elaborador de material didático e formador de pares.

Mônica de Souza Serafim, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (2003), mestrado em Lingüística pela Universidade Federal do Ceará (2005) e doutorado em Lingüística pela Universidade Federal do Ceará (2008). Pós-Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2011). Atualmente é professora da Universidade Federal do Ceará . Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Lingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: análise do livro didático, língua portuguesa, ensino de leitura e ensino de produção escrita.