Usability evaluation of Brasilian sites interface of mobile banking to iPhone

Authors

  • Vanessa Kupczik UFPR
  • Stephania Padovani UFPR

Keywords:

human computer mobile interaction, interface, iPhone

Abstract

The main retail banks in Brazil launched there customized sites to iPhone during 2008. In order to analize these sites, this exploratory research has started with the objetive of evaluating the usability of the interfaces of these mobile banking sites. It was defined a method that didn’t involve real users and tested sites interfaces already done. The conclusion, based upon the obtained data, was that the interfaces of Brazilian m-banking sites developed for iPhone present usability problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANATEL, 2009. Disponível em <http://www.anatel.gov.br/Portal/exibirPortalInternet.do#> Acesso em 24 de Fevereiro de 2009.

APPLE. iPhone Human Interface Guidelines for Web Applications. Apple Inc.2008c BALBONI, M. TIC Domicílios 2007. São Paulo: NIC.br, 2008.

CYBIS, W. et al. Ergonomia e Usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. São Paulo: Novatec Editora, 2007.

GORLENKO, L; MERRICK, R. Usability Challenges in the wireless world. IBM System Journal.v 42 n.4 2003.

GOUVEIA, F. Inovações tecnológicas priorizam mobilidade e segurança ao cliente. Inovação UNIEMP, Campinas, v. 3, n. 6, dic. 2007. Disponível em <http://inovacao.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-23942 0070 00600024&lng=es&nrm=iso> acesso em 22 de

Fevereiro de 2009.

LAUKKANEN, T. Comparing Consumer Value Creation in Internet and Mobile Banking Proceedings of the International Conference on Mobile Business (ICMB’05), IEEE, 2005.

LOCAWEB, 2009. Disponível em <http://locainternet.digitalpages.com.br/home.aspx?edicao=5&pag=1> Acesso em 24 de Fevereiro de 2009.

LOVE, S. Understanding Mobile Human-computer Interaction.Oxford: Elsevier, 2005.

MORAES, A. & MONT’ALVÃO, C. Ergonomia: conceitos e aplicações. Rio de Janeiro: 2AB, 2008.

NBR 9241-11. Requisitos Ergonômicos para Trabalho de Escritórios com Computadores. Parte 11 – Orientações sobre Usabilidade. ABNT. 2002.

NORMAN, D. The Design of Everyday Things. London: The MIT Press, 1998.

PADOVANI, S. Estudo descritivo de métodos de análise da tarefa: uma abordagem de design da informação. 3o Congresso Internacional de Design da Informação. Curitiba, 2007.

PADOVANI, S. Interface homem-computador. 2008a. Material didático.

PREECE, J. et al. Human-computer interaction. Addison-Wesley. 1994.

ROCHA, H.; BARANAUSKAS, C. Design e avaliação de interfaces humano-computador. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2003.

SALERNO JR. E. As salas de auto-atendimento bancário, os caixas eletrônicos e suas interfaces gráficas: usabilidade, funcionalidade e acessibilidade. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Carlos, 2008.

SILVA, E. Metodologia de pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino à Distância da UFSC, 2000.

WEISS, S. Handheld Usability. England, John Wiley & Sons, Ltd., 2002.

Published

2024-07-05

How to Cite

KUPCZIK, Vanessa; PADOVANI, Stephania. Usability evaluation of Brasilian sites interface of mobile banking to iPhone. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 55–68, 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/85666. Acesso em: 2 may. 2025.

Issue

Section

Artigos