Confessional narratives about design degree

the story of two quota students at ESDI/UERJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.84379

Keywords:

Confessional narratives, everyday racism, design and education

Abstract

This article is part of a doctoral thesis. Through confessional narratives, two quota students talk about their first years as design students and the challenges they faced during the course. This research aims to contribute to the debate on how design education is articulated not only by questions of practice and content, but also by students' experiences during their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GONZALEZ, Lélia. 2020. Por um Feminismo Afro-Latino- Americano:Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

__________. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Elefante, 2022

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação – Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LEITE, João de Souza. De costas para o Brasil: o ensino de design internacionalista In: MELO, Chico Homem de (Org.). O Design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac Naify, 2008. p.252-283.

MINAYO, M. C. S. Introdução. In: MINAYO, M. C. S.; ASSIS, S. G.; SOUZA, E. R. (Org.). Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de Programas Sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010. pp. 19-51.

PORTELA, I., MENEZES, Y., FRANÇA, D., & CARVALHO, R. A. P. (2022). Sou uma outsider within: uma formação em design Arcos Design. Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, Janeiro 2023, pp. 1-19. 18 para além do currículo. Projetica, 13(3), 153–165. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p153

SACRAMENTO, Mônica. Ação afirmativa: o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial – UERJ), 2005.

Published

2024-07-17

How to Cite

PORTELA, Imaíra; CARVALHO, Ricardo Artur P. Confessional narratives about design degree: the story of two quota students at ESDI/UERJ. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 564–582, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2024.84379. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/84379. Acesso em: 13 jul. 2025.