Active methodologies in health professional training: a review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.36910

Keywords:

Professional Training in Health, Active methodologies, Teaching in Health, New School

Abstract

The professional training in health, historically, has been based on traditional teaching methods, based on a content and technical formation. However, in the last decades, it has been discussed about the efficiency of this model in training professionals with a reflexive critical spirit, able to solve problems in their reality, as provided by the National Curricular Guidelines (DCNs). In this context, discussions on the use of active methodologies in professional health training are open. The objective of this study is to analyze the scientific production on the use of active methodologies in professional training in health. It also intends to briefly discuss the training and performance of the health teacher. This is a narrative review based on the bibliographic research in scientific articles indexed in the Scielo, Capes Periódicos, books, public documents and other scientific publications available online. Literature has been reported to the active methodologies as a relevant strategy in Health Teaching, capable of stimulating in the student the autonomy, the reflection, the criticity, and the capacity to solve impasses, bringing the theoretical and technical knowledge of reality. Despite the growing movement towards the use of these methodologies, a predominance of traditional teaching is evident. The use of active methodologies is still a challenge, since it requires the breaking of paradigms and reveals an absence and / or deficiency in the pedagogical formation of teachers. There is also a shortage of studies that address the assessment aspects as well as the level of satisfaction of health students in the scope of active methodologies.

Author Biographies

Karla Taísa Pereira Colares, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM; Faculdade Vale do Gorutuba - FAVAG

Mestranda em Ensino e Saúde pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM; Especialização em Metodologia e Inovação do Ensino Superior pela Faculdade Vale do Gorutuba - FAVAG; Especialização em Microbiologia Aplicada pelo Complexo Educacional Ibituruna e Graduada em Biomedicina pela Faculdade de Saúde Ibituruna - FASI. Atualmente atua como docente no curso de Enfermagem da FAVAG estudando e aplicando metodologias. Atua ainda como responsável técnica no laboratório de Biologia na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba.

Wellington de Oliveira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Possui graduação em HISTÓRIA - LICENCIATURA PLENA pela Universidade Federal de Minas Gerais (1980), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006). Atualmente é adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK, coordenador do Mestrado Profissionalizante Ensino em Saúde, orientador de dissertações de mestrado no referido mestrado e no Mestrado Gestão em Educação, ambos na UFVJM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história - educação, educação e trabalho, formação de professores-história, ensino história - livro didático e sociologia e educação. E atualmente, vem desenvolvendo pesquisas no campo de educação popular e saúde.

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Published

2019-01-10

How to Cite

Colares, K. T. P., & Oliveira, W. de. (2019). Active methodologies in health professional training: a review. Revista Sustinere, 6(2), 300–320. https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.36910