A importância da utilização de práticas alternativas associadas a contextualização no ensino-aprendizagem de Biologia: um relato de experiência do programa residência pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86910

Keywords:

Contextualização, Ensino de Biologia, Metodologias diversificadas, Prática docente

Abstract

The Pedagogical Residency Program (PRP) is essential in teacher training, as it allows the undergraduate student to have contact with the school environment for 18 months. This longer period allows the graduate to acquire countless experiences, such as improving skills, which are often worked on only theoretically, as well as the most appropriate methodological choices depending on the context of the students and the school, time and space management, posture, mastery of content and didactics when teaching classes. The PRP constitutes an enriching environment for gaining knowledge and sharing knowledge, in which everyone involved benefits, be it preceptors, undergraduates or students. In view of this, this work is characterized as an experience report of the Pedagogical Residency Program in the Biology nucleus, developed at the Governador Plínio Ramos Coelho State School. The program included the first and second series of the afternoon shift, as well as the second and third series of the night shift. From the experiences provided by the program, it was possible to note the importance of using alternative practices associated with contextualization in students' teaching-learning, being considered essential means for significant results in the educational environment, constituting fundamental elements in teaching practice. Therefore, the main objective of this work is to describe the activities developed in the three PRP modules, highlighting the positive and negative points of the main activities carried out, in addition to portraying the challenges encountered.

Author Biographies

Verônica Almieira da Rocha, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Graduada em Licenciatura Plena em Ciências: Biologia e Química, pelo Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) em 2024. Atualmente, cursando o mestrado no programa de pós-graduação em Ciências Ambientais.

Juscélia Araújo e Araújo, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC)

Graduação em Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário São Lucas. 

Rúbia Darivanda da Silva Costa, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Pós-Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE (2022). Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC / UFMT-UFPA-UEA (2020). Mestra em Ciência, Inovação e Tecnologia para a Amazônia pela Universidade Federal do Acre (2015), com especialização em Educação para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal do Amazonas (2008), graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2003). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal do Amazonas - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - Campus Vale do Rio Madeira, em Humaitá/Am (2010). Servidora Requisitada para o Ministério do Desenvolvimento Agrário e Agricultura Familiar (MDA) - Escritório Estadual do Desenvolvimento Agrário de Rondônia (2024).

Renato Abreu Lima, Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, Especialista em Gestão Ambiental, Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente, Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia e Pós-doutor em Ciência do Solo. Atualmente, é professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campi Humaitá, ministrando aulas nos cursos de graduação e na pós-graduação. Atua nas áreas de Educação Ambiental, Ensino de Botânica e Etnobotânica. Membro da Sociedade Botânica do Brasil (SBB) e da Sociedade Brasileira de Plantas Medicinais (SBPM). CRBio-6 sob n 073096/AM-D.

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Published

2025-04-10

How to Cite

Rocha, V. A. da, Araújo, J. A. e, Costa, R. D. da S., & Lima, R. A. (2025). A importância da utilização de práticas alternativas associadas a contextualização no ensino-aprendizagem de Biologia: um relato de experiência do programa residência pedagógica. Revista Sustinere, 13, 257–279. https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86910